Chory prorok

Obraz
Źródło zdjęć: © Inne

Nikt tak jak on, potępiony za kolaborację z nazistami, nie potrafił ukazać społeczeństwa, w którym korzenie zapuścił faszyzm. W 47 rocznicę śmierci Louisa-Ferdinanda Céline'a sprawiedliwość oddaje mu Mario Vargas Llosa .

Pracując nad esejem o Juanie Carlosie Onettim , który fascynował się pisarstwem Louisa-Ferdinanda Céline'a (1894–1961), po prawie pół wieku przeczytałem po raz drugi Podróż do kresu nocy . Wielu odmawia Céline'owi pisarskiego talentu ze względu na jego antysemickie pamflety i nieskrywaną sympatię do Hitlera. A jednak jego dwie pierwsze powieści – Podróż do kresu nocy (1932) i Śmierć na kredyt (1936) – oznaczały prawdziwą rewolucję w technice prowadzenia narracji. Po tych dwóch książkach twórczość Celine'a rozmieniła się na drobne i nigdy już nie oderwała się od duszącej małości i przeciętności, w której zanurzeni są bohaterowie jego książek balansujący na granicy histerycznej apopleksji.

Tylko słuchać

W obu powieściach na pierwszy plan wysuwa się zawzięty i gadatliwy narrator, atakujący wszystko i wszystkich, potępiający i obrzucający kąśliwymi uwagami instytucje, ludzi, wierzenia, idee. Narrator, dla którego życie i społeczeństwo to pełne złoczyńców, idiotów, szaleńców i oportunistów piekło, gdzie triumfują najgorsze kanalie i gdzie wszystko przeżarła lub właśnie przeżera korupcja. Bardzo pesymistyczny, przygnębiający, pełen goryczy świat obu książek napisanych w pierwszej osobie przez niejakiego Ferdinanda, który jest alter ego pisarza (w Śmierci na kredyt Céline wkłada w usta narratora historię swego dzieciństwa i lat młodzieńczych, w Podróży do kresu nocy opowiada zaś o żołnierskich doświadczeniach z I wojny światowej, o przygodach w Afryce i Stanach Zjednoczonych, jak również o późniejszej praktyce lekarskiej na przedmieściach Paryża), byłby nieznośnie przygnębiający, gdyby nie porywająca siła zjadliwego języka, wybuchowego i zarazem
wysmakowanego. Wspaniale naśladuje on miejski argot (slang) i potoczną mowę, a przerażający wisielczy humor od czasu do czasu zamienia opowiadanie w apokaliptyczny sabat.

Pełna wersja artykułu dostępna w aktualnym wydaniu „Forum”.

Wybrane dla Ciebie

Erykah Badu w Polsce. Podwójna uczta dźwięków w Gdyni
Erykah Badu w Polsce. Podwójna uczta dźwięków w Gdyni
Kultura WPełni. Anna Maria Sieklucka o życiu po filmie "365 dni" i nowym thrillerze
Kultura WPełni. Anna Maria Sieklucka o życiu po filmie "365 dni" i nowym thrillerze
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na Festiwal Moniuszki
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na Festiwal Moniuszki
Lot nad publicznością, ogień, tryskający gejzer. Show, jakiego PGE Narodowy nie widział
Lot nad publicznością, ogień, tryskający gejzer. Show, jakiego PGE Narodowy nie widział
ORLEN otwiera Strefy Melomana z okazji Konkursu Chopinowskiego
ORLEN otwiera Strefy Melomana z okazji Konkursu Chopinowskiego
Czym jest dziś kultura? Zobaczcie relację ze spotkania WP Kultura
Czym jest dziś kultura? Zobaczcie relację ze spotkania WP Kultura
SYSTEM OF A DOWN zagra drugi koncert w Warszawie na PGE Narodowym
SYSTEM OF A DOWN zagra drugi koncert w Warszawie na PGE Narodowym
86. rocznica śmierci. Po wkroczeniu bolszewików popełnił samobójstwo
86. rocznica śmierci. Po wkroczeniu bolszewików popełnił samobójstwo
Światowa premiera w Polsce. "Nie byłem w stanie wyobrazić sobie lepszego filmu"
Światowa premiera w Polsce. "Nie byłem w stanie wyobrazić sobie lepszego filmu"
Nostalgiczna opowieść o miłości i samotności – nowa premiera Agi Laury
Nostalgiczna opowieść o miłości i samotności – nowa premiera Agi Laury
Ten Polak podbija świat. 10-minutowa owacja na stojąco
Ten Polak podbija świat. 10-minutowa owacja na stojąco
"Między sztuką a sercem". W Puławach otwarto wystawę poświęconą Izabeli Czartoryskiej
"Między sztuką a sercem". W Puławach otwarto wystawę poświęconą Izabeli Czartoryskiej