Jak czytają najmłodsi?

Obraz
Źródło zdjęć: © Inne

Polscy uczniowie klas trzecich szkół podstawowych osiągnęli średnie wyniki z biegłości w czytaniu – wynika z badań międzynarodowych PIRLS, przeprowadzonych w ubiegłym roku w 45 krajach świata; zajęli 28 miejsce.

Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu - PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) sprawdza umiejętności uczniów po czwartym roku nauki (w przypadku Polski, za pierwszy rok uznano także zerówkę). Badano umiejętności takie jak: wyszukiwanie w tekście informacji spełniających podane warunki, wyciąganie bezpośrednich wniosków z przesłanek zawartych w tekście, wiązanie i interpretowanie informacji zawartych w tekście, badanie i ocenianie treści, języka i układu tekstu.

Podczas badania uczniowie musieli rozwiązać test, który składał się z tekstów literackich i informacyjnych oraz przyporządkowanego mu zbioru pytań. Teksty informacyjne traktowały o różnych aspektach realnego świata - przyrodniczych, geograficznych i biograficznych. Oprócz opisów słownych zawierały fotografie, rysunki, mapy, tabele i diagramy.

Polsce uczniowie zdobyli 519 punktów, przy średnim wyniku badania 500 punktów. Najlepsze wyniki uzyskali uczniowie z Rosji (565 punktów) i Hong Kongu (564 punkty); najsłabsze - uczniowie z południowej Afryki - 302 punkty. Z krajów europejskich niższe wyniki niż polscy trzecioklasiści uzyskali tylko ich rówieśnicy z Hiszpanii (513), Islandii (511), Mołdawii (500), francuskojęzycznej części Belgii (500), Norwegii (498), Rumunii (489) i Macedonii (442).

Jak mówił na konferencji prasowej prof. Krzysztof Konarzewski, który opracowywał polską część badań, nasi uczniowie dużo lepiej czytają w celu przeżycia literackiego niż w celu zdobycia informacji, lepiej interpretują i oceniają tekst niż wyszukują w nim informacje, lepiej sobie radzą z tekstem literackim niż użytkowym.

Z czytania tekstu literackiego polscy uczniowie uzyskali 523 punkty, z czytania tekstu informacyjnego – 515 punktów.

*Według Konarzewskiego, używając pięciostopniowej skali ocen szkolnych można powiedzieć, że w Polsce mamy za dużo uczniów dwójkowych i trójkowych, za mało czwórkowych, a piątkowych tyle, ile przeciętnie na świecie, czyli 7 proc. * Jego zdaniem, wpływ na wyniki polskich trzecioklasistów ma m.in. sposób rozpoczynania nauki – rozbicie na obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkole tzw. zerówkę i trzy lata kształcenia zintegrowanego (klasy I-III). Zwrócił on uwagę, że tak jak my, posyłają do szkoły 7-letnie dzieci po rocznym przygotowaniu przedszkolnym tylko Bułgarzy i Łotysze, w pozostałych krajach dzieci idą do szkoły w wieku 6 lat lub wcześniej.

– Także my poślijmy 6-latków do szkoły. To, plus jednolity czteroletni okres edukacji początkowej, dałoby lepsze wyniki – powiedział Konarzewski.
Poinformował on, że tak zrobili Rosjanie, którzy w poprzednim badaniu PIRLS znajdowali się na 16 miejscu, a obecnie zajęli pierwsze.

Według Konarzewskiego, z badania wynika także, że większą biegłość w czytaniu mają uczniowie, którzy czytają dłuższe teksty prozatorskie; tymczasem w większości polskich szkół w klasach I-III czyta się głównie wierszyki i krótkie opowiadania. Badacz opowiada się za większym ujednoliceniem programów nauczania i narzuceniem konkretnych działań przez ministerstwo edukacji; według niego, obowiązujące podstawy programowe są dokumentem zbyt ogólnym.

– Biegłość w czytaniu rośnie też, gdy dzieci czytają nie tylko w szkole, ale i poza nią. Polska szkoła sprowadza czytanie do czynności swoiście szkolnej, podobnej do noszenia mundurka. Czyta się przede wszystkim teksty z podręcznika lub zeszytu ćwiczeń; nie czyta się za to w domu – zaznaczył Konarzewski.

Z badanie PIRLS wynika, że pozytywną postawę wobec czytania deklaruje 45 proc. polskich trzecioklasistów (na świecie 49 proc.), neutralną – 45 proc. (na świecie - 44 proc.) i negatywną – 10 proc. (na świecie - 8 proc.).

21 proc. polskich dzieci codziennie lub prawie codziennie sięga po czasopisma, książki popularnonaukowe, przewodniki, instrukcje obsługi i broszury (na świecie robi to 16 proc. uczniów); raz lub kilka razy w tygodniu – 46 proc. (na świecie 43 proc.), raz lub kilka razy w miesiącu – 27 proc. (29 proc.), nigdy lub prawie nigdy – 6 proc. (12 proc.).

Minister edukacji Katarzyna Hall, która była obecna podczas przedstawiania wyników badań, podobnie jak Konarzewski, opowiada się za ujednoliceniem sposobu kształcenia w pierwszych latach nauki (obecnie w I klasie szkoły podstawowej powtarza się wiele treści, których dzieci uczyły się już w zerówce).
– Wydaje się, że jednolity sposób nauczania dzieci przez kolejne lata, może pomóc uzyskać w przyszłości lepsze wyniki. Warto myśleć też o objęciu obowiązkiem szkolnym dzieci 6-letnich – powiedziała.

Badanie PIRLS ma charakter cykliczny; przeprowadzane jest co pięć lat. Polska nie brała udziału w poprzednim badaniu PIRLS w 2001 roku, więc nie wiemy, czy biegłość w czytaniu naszych uczniów rośnie czy spada.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Erykah Badu w Polsce. Podwójna uczta dźwięków w Gdyni
Erykah Badu w Polsce. Podwójna uczta dźwięków w Gdyni
Kultura WPełni. Anna Maria Sieklucka o życiu po filmie "365 dni" i nowym thrillerze
Kultura WPełni. Anna Maria Sieklucka o życiu po filmie "365 dni" i nowym thrillerze
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na Festiwal Moniuszki
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na Festiwal Moniuszki
Lot nad publicznością, ogień, tryskający gejzer. Show, jakiego PGE Narodowy nie widział
Lot nad publicznością, ogień, tryskający gejzer. Show, jakiego PGE Narodowy nie widział
ORLEN otwiera Strefy Melomana z okazji Konkursu Chopinowskiego
ORLEN otwiera Strefy Melomana z okazji Konkursu Chopinowskiego
Czym jest dziś kultura? Zobaczcie relację ze spotkania WP Kultura
Czym jest dziś kultura? Zobaczcie relację ze spotkania WP Kultura
SYSTEM OF A DOWN zagra drugi koncert w Warszawie na PGE Narodowym
SYSTEM OF A DOWN zagra drugi koncert w Warszawie na PGE Narodowym
86. rocznica śmierci. Po wkroczeniu bolszewików popełnił samobójstwo
86. rocznica śmierci. Po wkroczeniu bolszewików popełnił samobójstwo
Światowa premiera w Polsce. "Nie byłem w stanie wyobrazić sobie lepszego filmu"
Światowa premiera w Polsce. "Nie byłem w stanie wyobrazić sobie lepszego filmu"
Nostalgiczna opowieść o miłości i samotności – nowa premiera Agi Laury
Nostalgiczna opowieść o miłości i samotności – nowa premiera Agi Laury
Ten Polak podbija świat. 10-minutowa owacja na stojąco
Ten Polak podbija świat. 10-minutowa owacja na stojąco
"Między sztuką a sercem". W Puławach otwarto wystawę poświęconą Izabeli Czartoryskiej
"Między sztuką a sercem". W Puławach otwarto wystawę poświęconą Izabeli Czartoryskiej