Manatki Bogusława Kierca na 70. urodziny

24 stycznia 2013 roku ukażą się Manatki Bogusława Kierca. Premiera szóstego wydanego w Biurze Literackim tomu wierszy wrocławskiego poety, aktora, reżysera i pedagoga odbędzie się dwa dni po jego siedemdziesiątych urodzinach. Książkę uzupełniają rysunki wykonane przez żonę pisarza, Danutę Kierc

Obraz
Źródło zdjęć: © "__wlasne

Premierowy tom wierszy*Manatki* Bogusława Kierca ukaże się 24 stycznia 2013 roku, dwa dni po siedemdziesiątych urodzinach wrocławskiego poety, aktora, reżysera i pedagoga. W twórczości Kierca istnienie jawi się jako ciągły proces, przemienianie, stawanie się, przechodzenie ze stanu w stan, gdzie człowiek wiecznie balansuje między sacrum a profanum. Holistyczne podejście pisarza do życia znajduje wyraz w charakterystycznym tonie utworów, gdzie nawet rozważania o śmierci nie są zabarwione rozpaczą. **

Manatki*na 70. urodziny*

24 stycznia 2013 roku ukażą się Manatki Bogusława Kierca . Premiera szóstego wydanego w Biurze Literackim tomu wierszy wrocławskiego poety, aktora, reżysera i pedagoga odbędzie się dwa dni po jego siedemdziesiątych urodzinach. Książkę uzupełniają rysunki wykonane przez żonę pisarza, Danutę Kierc.

W Manatkach powracają motywy stałe w twórczości Kierca - dzieciństwo, cielesność, pytania o tożsamość i śmierć. Słowa i modlitwy balansujące między sacrum a profanum. Holistyczne podejście pisarza do życia znajduje wyraz w charakterystycznym tonie utworów, gdzie nawet rozważania o śmierci nie są zabarwione rozpaczą.

Autor wyjaśniał swój szczególny stosunek do przemijania w rozmowie ze Stanisławem Beresiem z 2010 roku: "I rzeczywiście we mnie ta cała eschatologia jest w istocie radosna. (…) Moje bycie wobec śmierci jest nieprzerwane, więc byłoby koszmarem uzmysławiać sobie tę nieuniknioność jako czyhanie na stosowną godzinę".

W twórczości Kierca istnienie jawi się jako ciągły proces, przemienianie, stawanie się, przechodzenie ze stanu w stan. Pisarz jest "sobą, na którym zawsze mści się brak/ siebie". W wierszu "Uścisk" czytamy: "Jest mnie mniej i nic z tego jeszcze nie wynika;/ stary pryk grzeszy duszą grzecznego chłopczyka".

Kiedy zastanawiamy się, czym są "manatki" z tomu Bogusława Kierca, na myśl przychodzą wspomnienia z dzieciństwa, tak wyraźne, że jeszcze dzisiaj dla twórcy odczuwalne - w zapachach, gestach, obrazach, pragnieniach. Podobnie sny, które stanowią ważny element świata autora Zaskrońca:* "nagadałem / tyle o snach, że mógłbym z tych senników złożyć/ teczkę oskarżających mnie akt".*

O tytułowych manatkach Kierc pisze w wierszu "Tamta": "kto zwija/ manatki, klęcząc u stopni ołtarza,/ pewnie szykuje się na rajski przebyt". W wierszu wyraźnie opisane jest rozdwojenie, rozdarcie, "siedzenie okrakiem" między życiem i cielesnością a oczekiwanym rajem. Powraca pytanie, czy bardziej boskie jest to, co metafizyczne - modlitwa - czy też to, co ludzkie - złączenie dwóch ciał?

Tom, pomimo poruszanych w nim fundamentalnych tematów, pełen jest ciepłych barw i żywych obrazów. W wielu wierszach powraca motyw morza. Jest to morze w różnych odsłonach - targane burzą, zalewane słońcem, wypełnione ogniem. Najczęściej jednak z morza lub do morza wbiegają ciała "na widzialne ciało, co nura / dało w morze, żeby wypłynąć -/ ani męskie, ani kobiece".

Cielesność jest u Bogusława Kierca kolejnym istotnym i powracającym tematem. Zapytany o to przez Stanisława Beresia stwierdził, że jego otwartość wynika prawdopodobnie z niezepsutego widzenia ciała w dzieciństwie: "Nikt mi go nie obrzydził; traktowałem cielesność dość naiwnie i z coraz większą fascynacją, nie przejmując się zanadto jej 'funkcjonalnym' przeznaczeniem, ani tym, co 'powinno' mi się podobać, a co - 'nie powinno'".

Jak nieraz powtarzał sam autor, motyw dzieciństwa jest w jego twórczości bardzo wyrazisty, ponieważ w pewnym sensie poeta już wówczas stał się dorosły: "Zdaje mi się, że miałem bardzo wyraziste dzieciństwo i doznałem jako dziecko wielu inicjacji w tajemnice bytu i bycia w wymiarze konkretnie cielesnym".W rozmowie z Martyną Garbacz stwierdził: "Wszystkie moje najważniejsze życiowe wybory są owocem dzieciństwa".

W tym samym wywiadzie, przeprowadzonym przy okazji premiery Rtęci, opowiadał: * "(...) nie przyjmuję za oczywiste rozmaitych oddzieleń i kategoryzacji. To, co krwawe i bolesne nie jest odseparowane od tego, co ekstatycznie lotne, odrywające mnie od siebie samego. Kiedy mówię w wierszu o tym, że zniknęło ciało, nie oznacza to, że tak się dosłownie stało. Nic nie dzieje się poza ciałem, a ono jest bolesne, niezdarne".*Tak cielesność łączy się z duszą.

Wybrane dla Ciebie
Ciepłe, analogowe brzmienie zamiast studyjnego chłodu. Rubens znowu w grze
Ciepłe, analogowe brzmienie zamiast studyjnego chłodu. Rubens znowu w grze
Młodzież wybiera! Ruszyło głosowanie na Słowo Roku
Młodzież wybiera! Ruszyło głosowanie na Słowo Roku
Gwiazda pop w ekranizacji klasycznej bajki. Zagra główną rolę
Gwiazda pop w ekranizacji klasycznej bajki. Zagra główną rolę
Kanada dołączy do Eurowizji? Rozmowy trwają
Kanada dołączy do Eurowizji? Rozmowy trwają
Trump zadzwonił do niej po śmierci Ozzy'ego. Tłumaczy, co jej powiedział
Trump zadzwonił do niej po śmierci Ozzy'ego. Tłumaczy, co jej powiedział
"Jeszcze nie umarłam". Dolly Parton szczerze o problemach zdrowotnych
"Jeszcze nie umarłam". Dolly Parton szczerze o problemach zdrowotnych
Miłośnicy rocka będą zachwyceni. Foo Fighters zagrają w Polsce
Miłośnicy rocka będą zachwyceni. Foo Fighters zagrają w Polsce
One Republic znów w Polsce! Znamy szczegóły koncertu
One Republic znów w Polsce! Znamy szczegóły koncertu
Wyjątkowe wydarzenie. Do Polski przyjeżdżają gwiazdy z całego świata
Wyjątkowe wydarzenie. Do Polski przyjeżdżają gwiazdy z całego świata
To już koniec. Tak legendarny zespół pożegnał się z polskimi widzami
To już koniec. Tak legendarny zespół pożegnał się z polskimi widzami
Podhalański sabat Basi Giewont. "Szeptucha" i jej pradawny rytuał
Podhalański sabat Basi Giewont. "Szeptucha" i jej pradawny rytuał
Transcendencja zaklęta w dźwiękach. Awangardowe misterium Rosalíi [RECENZJA]
Transcendencja zaklęta w dźwiękach. Awangardowe misterium Rosalíi [RECENZJA]