WAŻNE
TERAZ

GUS podał nowe dane o inflacji

Obsesja na odległość

Obraz
Źródło zdjęć: © materiały prasowe wydawcy
W swoim osobliwym pamiętniku hiszpański malarz Eduardo Arroyo zastanawia się, jak spisać ostatnią wolę. On sam chciałby zostawić w spadku rzeczy niemożliwe.

W pamiętniku Minutas de un testamento przyznaje się pan do swego przedwczesnego upodobania do testamentów. Dziwnie wygląda ta pańska ostatnia wola, w której nie wskazano spadkobiercy…

Eduardo Arroyo: Tak, te właśnie są najlepsze. Nie ma pan pojęcia, ile testamentów spisałem w swoim życiu! Jestem specjalistą od testamentów, ponieważ wierzę, że przynoszą szczęście. To prawda, że jestem bardzo przesądny. Chciałbym zostawić w spadku rzeczy niemożliwe. Bo czy można przekazać w spadku swoje pasje? A co mam zrobić ze swoimi pięcioma tysiącami książek o boksie i ze wszystkimi wspomnieniami z korridy? W dziedzinie testamentów odnalazłem bratnią duszę w cudownym wariacie, jakim był Gumersindo de Azcárate (1840–1917), filozof i genialny prawnik, z którym jestem obecnie skoligacony poprzez moją nową żonę. Wymyślił on sobie rodzinę, której nie miał, by zostawić jej w spadku dobra, których także wcale nie posiadał. To najlepszy pomysł na spadek!

Dlaczego w wieku 21 lat opuścił pan Madryt i przeniósł się do Paryża?

Eduardo Arroyo: Jako młody człowiek chciałem być pisarzem. Ale miałem też dziwną pasję, nie wyobrażałem sobie, że aż tak się rozwinie – ciągle rysowałem. Po przybyciu do Paryża z dnia na dzień zostałem malarzem, nie przeszedłszy edukacji w szkole sztuk pięknych. To była moja szansa. Nie mogłem już dłużej żyć w Hiszpanii pod rządami Franco. Brzemię religii, a przede wszystkim wielka nuda i coś w rodzaju rozpaczy skłaniały do wyjazdu. Po przybyciu do Francji w 1958 roku pogrążyłem się bez reszty w walce politycznej. Faktycznie to dopiero we Francji odkryłem, czym był frankizm. Moje malarstwo było uwarunkowane faktem, że żyłem wcześniej pod rządami Franco. Nazywam to obsesją na odległość na punkcie Hiszpanii – i właśnie to nadało mi świadomość polityczną. Malarz Jean Hélion mawiał do mnie wówczas: Eduardo, to zabawne, ja maluję to, co kocham, a ty malujesz to, czego nienawidzisz. I miał rację.

Gilles Anquetil, François Armanet

Pełna wersja artykułu dostępna w aktualnym wydaniu „Forum”.

Wybrane dla Ciebie
Ciepłe, analogowe brzmienie zamiast studyjnego chłodu. Rubens znowu w grze
Ciepłe, analogowe brzmienie zamiast studyjnego chłodu. Rubens znowu w grze
Młodzież wybiera! Ruszyło głosowanie na Słowo Roku
Młodzież wybiera! Ruszyło głosowanie na Słowo Roku
Gwiazda pop w ekranizacji klasycznej bajki. Zagra główną rolę
Gwiazda pop w ekranizacji klasycznej bajki. Zagra główną rolę
Kanada dołączy do Eurowizji? Rozmowy trwają
Kanada dołączy do Eurowizji? Rozmowy trwają
Trump zadzwonił do niej po śmierci Ozzy'ego. Tłumaczy, co jej powiedział
Trump zadzwonił do niej po śmierci Ozzy'ego. Tłumaczy, co jej powiedział
"Jeszcze nie umarłam". Dolly Parton szczerze o problemach zdrowotnych
"Jeszcze nie umarłam". Dolly Parton szczerze o problemach zdrowotnych
Miłośnicy rocka będą zachwyceni. Foo Fighters zagrają w Polsce
Miłośnicy rocka będą zachwyceni. Foo Fighters zagrają w Polsce
One Republic znów w Polsce! Znamy szczegóły koncertu
One Republic znów w Polsce! Znamy szczegóły koncertu
Wyjątkowe wydarzenie. Do Polski przyjeżdżają gwiazdy z całego świata
Wyjątkowe wydarzenie. Do Polski przyjeżdżają gwiazdy z całego świata
To już koniec. Tak legendarny zespół pożegnał się z polskimi widzami
To już koniec. Tak legendarny zespół pożegnał się z polskimi widzami
Podhalański sabat Basi Giewont. "Szeptucha" i jej pradawny rytuał
Podhalański sabat Basi Giewont. "Szeptucha" i jej pradawny rytuał
Transcendencja zaklęta w dźwiękach. Awangardowe misterium Rosalíi [RECENZJA]
Transcendencja zaklęta w dźwiękach. Awangardowe misterium Rosalíi [RECENZJA]