WAŻNE
TERAZ

GUS podał nowe dane o inflacji

Polscy artyści na Festiwalu w Edynburgu

Obraz
Źródło zdjęć: © Inne

Teatr Rozmaitości z Warszawy w najbliższych dniach wystawi na tegorocznym Międzynarodowym Festiwalu Kulturalnym w Edynburgu dwie inscenizacje – „Dybbuk” oraz „4.48 Psychoza”. W obu przedstawieniach wystąpi Magdalena Cielecka, w pierwszym z nich wraz z Andrzejem Chyrą.

W oczekiwanej z dużym zainteresowaniem inscenizacji „Króla Rogera” Karola Szymanowskiego wystąpią polscy wokaliści Andrzej Dobber i Elżbieta Szmytka. Operę wystawia Teatr Opery i Baletu z Petersburga (Maryjski), a dyrygentem jest Walerij Gergiew.

Na festiwalu zostanie także wykonana kompozycja Szymanowskiego na głos z orkiestrą „Pieśni Miłosne Hafiza” i jego kwartet smyczkowy nr 2. Na prezentację polskiej muzyki złożą się też utwory Fryderyka Chopina i Witolda Lutosławskiego.

Polski aktor Andrzej Seweryn, związany z paryskim teatrem Comedie Francaise, wystąpi w prestiżowej sali koncertowej Usher Hall w roli narratora w psalmie Arthura Honeggera „Le Roi David” z udziałem Szkockiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej i Chóru Festiwalu Edynburskiego.

- Międzynarodowy Festiwal Edynburski został zapoczątkowany w 1947 roku w następstwie niszczycielskiej wojny, jako optymistyczny wyraz tego, czym Europa może być. Motywem tegorocznego Festiwalu jest Nowa Europa, do której polski teatr i sztuka dramatyczna wniosły twórczą inspirację - zaznaczył w komunikacie prasowym dyrektor artystyczny festiwalu Jonathan Mills.

- Żyjemy w ciekawych czasach dla Europy, ale wymagają one zaangażowania naszego poczucia wspólnoty - dodał.

„4.48 Psychoza” w reżyserii Grzegorza Jarzyny jest modernistycznym poematem autorki Sarah Kane o załamaniu się granic między rzeczywistością a wyobraźnią.Sztuka będzie wystawiana z angielskim tłumaczeniem w dniach 14-17 sierpnia w teatrze King's. Zagrają: Magdalena Cielecka, Katarzyna Herman, Mariusz Benoit, Rafał Maćkowiak i Janusz Chabior.

Reżyserem „Dybbuka” wystawianego 9-11 sierpnia, także w teatrze King's, jest Krzysztof Warlikowski. Przedstawienie z udziałem Cieleckiej i Chyry oparte jest na sztuce Szymona Anskiego i opowiadaniu Hanny Krall . Jego tematem są dwie historie - kobiety opętanej przez ducha kochanka i Amerykanina, którego ciało przejęła cierpiąca dusza ofiary holokaustu.

„Król Roger” zostanie wystawiony dwa razy - 25 i 27 sierpnia, a „Le Roi David” - 18 sierpnia.

Na odbywającym się równolegle dorocznym Festiwalu Teatrów Awangardowych Fringe w Edynburgu wystąpi sześć polskich zespołów teatralnych.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Ciepłe, analogowe brzmienie zamiast studyjnego chłodu. Rubens znowu w grze
Ciepłe, analogowe brzmienie zamiast studyjnego chłodu. Rubens znowu w grze
Młodzież wybiera! Ruszyło głosowanie na Słowo Roku
Młodzież wybiera! Ruszyło głosowanie na Słowo Roku
Gwiazda pop w ekranizacji klasycznej bajki. Zagra główną rolę
Gwiazda pop w ekranizacji klasycznej bajki. Zagra główną rolę
Kanada dołączy do Eurowizji? Rozmowy trwają
Kanada dołączy do Eurowizji? Rozmowy trwają
Trump zadzwonił do niej po śmierci Ozzy'ego. Tłumaczy, co jej powiedział
Trump zadzwonił do niej po śmierci Ozzy'ego. Tłumaczy, co jej powiedział
"Jeszcze nie umarłam". Dolly Parton szczerze o problemach zdrowotnych
"Jeszcze nie umarłam". Dolly Parton szczerze o problemach zdrowotnych
Miłośnicy rocka będą zachwyceni. Foo Fighters zagrają w Polsce
Miłośnicy rocka będą zachwyceni. Foo Fighters zagrają w Polsce
One Republic znów w Polsce! Znamy szczegóły koncertu
One Republic znów w Polsce! Znamy szczegóły koncertu
Wyjątkowe wydarzenie. Do Polski przyjeżdżają gwiazdy z całego świata
Wyjątkowe wydarzenie. Do Polski przyjeżdżają gwiazdy z całego świata
To już koniec. Tak legendarny zespół pożegnał się z polskimi widzami
To już koniec. Tak legendarny zespół pożegnał się z polskimi widzami
Podhalański sabat Basi Giewont. "Szeptucha" i jej pradawny rytuał
Podhalański sabat Basi Giewont. "Szeptucha" i jej pradawny rytuał
Transcendencja zaklęta w dźwiękach. Awangardowe misterium Rosalíi [RECENZJA]
Transcendencja zaklęta w dźwiękach. Awangardowe misterium Rosalíi [RECENZJA]