WAŻNE
TERAZ

GUS podał nowe dane o inflacji

Ruszył VII Festiwal Dialogu Czterech Kultur

Cyklem wystaw – „C.D.N” oraz „Master&Monster” rozpoczął się w piątek wieczorem w Łodzi VII Festiwal Dialogu Czterech Kultur.

Impreza prezentuje dorobek artystyczny czterech narodowości tworzących historię miasta: rosyjskiej, niemieckiej, żydowskiej i polskiej. W jej tegorocznym programie znajdzie się kilkadziesiąt imprez, m.in. koncerty, przedstawienia teatralne, filmy, projekty uliczne i wystawy.

Według organizatorów, przewodnim tematem festiwalu są „Ojcowie”, a hasło nawiązuje zarówno do przeszłości, jak i teraźniejszości Łodzi: miasta osieroconego, znajdującego się w momencie kulturowej transformacji.

Imprezę rozpoczęło otwarcie wystaw: „C.D.N.” i „Master&Monster”, przygotowanych specjalnie dla festiwalu. W jednej z kamienic znajdującej się przy najsłynniejszej łódzkiej ulicy - Piotrkowskiej, artyści zaproszeni do udziału w festiwalu zaprezentowali swoje prace.

Na wystawach widzowie mogą oglądać m.in. filmy DVD ukazujące zależności między ojcem a synem. Duet artystek przygotował realizację, która porusza ich osobiste przeżycia. Kobiety wielokrotnie podkreślają w swoich realizacjach wzajemne podobieństwo m.in. poprzez wielokrotne wykonywanie wspólnie tych samych czynności.

Jedną z instalacji prezentowanych na wystawie jest zrekonstruowana w skali 1:1 piwniczna komórka typowa dla bloków z lat 70. i 80 ub. wieku. To według autora instalacji Artura Malewskiego miejsce napawające w dzieciństwie grozą, gdy trzeba było tam zejść, oraz kondensujące w sobie całe życie rodzinne. Komórkę artysta skonstruował wspólnie ze swoim ojcem.

Na wystawach są też obrazy, rzeźby, zdjęcia a także instalacje stworzone z modeliny, tkaniny, papieru, drutu, ceramiki, futra czy tworzywa sztucznego. Jedna z tych instalacji „Wieża” pokazuje mężczyzn w strojach z równych epok podążających na coraz wyższe stopnie wieży Babel. Z korowodu idących wyłamuje się chłopiec. Stoi u stóp wieży i wygląda jakby chciał iść w przeciwnym kierunku.

Zdaniem autorki instalacji Pauliny Kary, jest to obraz ojcostwa wynaturzonego przez marzenia i tęsknotę dzieci spragnionych miłości ojców. To wieża niespełnionych przyrzeczeń.

Tegoroczny festiwal potrwa do 12 września. Jego budżet wyniesie ponad 2,5 mln złotych. Festiwal finansowany jest ze środków miasta i samorządu województwa oraz przez sponsorów.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Ciepłe, analogowe brzmienie zamiast studyjnego chłodu. Rubens znowu w grze
Ciepłe, analogowe brzmienie zamiast studyjnego chłodu. Rubens znowu w grze
Młodzież wybiera! Ruszyło głosowanie na Słowo Roku
Młodzież wybiera! Ruszyło głosowanie na Słowo Roku
Gwiazda pop w ekranizacji klasycznej bajki. Zagra główną rolę
Gwiazda pop w ekranizacji klasycznej bajki. Zagra główną rolę
Kanada dołączy do Eurowizji? Rozmowy trwają
Kanada dołączy do Eurowizji? Rozmowy trwają
Trump zadzwonił do niej po śmierci Ozzy'ego. Tłumaczy, co jej powiedział
Trump zadzwonił do niej po śmierci Ozzy'ego. Tłumaczy, co jej powiedział
"Jeszcze nie umarłam". Dolly Parton szczerze o problemach zdrowotnych
"Jeszcze nie umarłam". Dolly Parton szczerze o problemach zdrowotnych
Miłośnicy rocka będą zachwyceni. Foo Fighters zagrają w Polsce
Miłośnicy rocka będą zachwyceni. Foo Fighters zagrają w Polsce
One Republic znów w Polsce! Znamy szczegóły koncertu
One Republic znów w Polsce! Znamy szczegóły koncertu
Wyjątkowe wydarzenie. Do Polski przyjeżdżają gwiazdy z całego świata
Wyjątkowe wydarzenie. Do Polski przyjeżdżają gwiazdy z całego świata
To już koniec. Tak legendarny zespół pożegnał się z polskimi widzami
To już koniec. Tak legendarny zespół pożegnał się z polskimi widzami
Podhalański sabat Basi Giewont. "Szeptucha" i jej pradawny rytuał
Podhalański sabat Basi Giewont. "Szeptucha" i jej pradawny rytuał
Transcendencja zaklęta w dźwiękach. Awangardowe misterium Rosalíi [RECENZJA]
Transcendencja zaklęta w dźwiękach. Awangardowe misterium Rosalíi [RECENZJA]