Wieczór pożegnalny Szymborskiej w Chicago

Na "Wieczorze pożegnalnym z Szymborską" w Teatrze Chopina w Chicago spotkali się w niedzielę polscy i amerykańscy wielbiciele talentu zmarłej poetki.

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP / Jacek Bednarczyk

Na "Wieczorze pożegnalnym z Szymborską " w Teatrze Chopina w Chicago spotkali się w niedzielę polscy i amerykańscy wielbiciele talentu zmarłej poetki. Najbardziej osobistymi wspomnieniami dzieliła się z publicznością amerykańska tłumaczka Wisławy Szymborskiej, Clare Cavanagh, profesor na Wydziale Slawistyki Northwestern University w Chicago.

Cavanagh, która - jak sama podkreśla - "Szymborską tłumaczy przez połowę swojego życia", powiedziała PAP, że od śmierci poetki dostaje wzruszające listy i maile od amerykańskich czytelników. Jej zdaniem poezja Wisławy Szymborskiej jest popularna i trafia do Amerykanów.
"Szymborska jest absolutnie bezpretensjonalna. Jej poezja to uniwersalne spojrzenie na świat, ale jednocześnie bardzo precyzyjne, równowaga między precyzją i dostępnością" - stwierdziła Cavanagh.

Współpracę ze Stanisławem Barańczakiem , z którym tłumaczyła poezję Szymborskiej, Cavanagh rozpoczęła w 1986 r., kiedy wyszedł tomik Ludzie na moście. Amerykańska tłumaczka powiedziała, że w planach ma dalszą pracę nad przekładami twórczości polskiej noblistki.

Prof. Michał Paweł Markowski , szef Katedry Języka Polskiego i Literatury na Uniwersytecie Illinois w Chicago, wspominając zmarłą poetkę powiedział, że była duszą towarzystwa i uwielbiała dowcipy.* Zdaniem Markowskiego Szymborska jest jednocześnie dostępna i wymagająca. "Stawia wysoko poprzeczkę, ale nie stawia barier w docieraniu do siebie" - ocenił. *

"Jej język jest jednym z najbardziej precyzyjnych, którym można mówić o ludzkiej egzystencji w poezji XX wieku. Jeżeli tę właściwość uznamy za coś ważnego, to w Stanach Zjednoczonych Wisława Szymborska powinna być naprawdę doceniana" - powiedział PAP Markowski.

Oprócz Cavanagh i Markowskiego wiersze poetki na "Wieczorze pożegnalnym z Szymborską" w Teatrze Chopina w Chicago czytała Bożena Nowicka McLees, dyrektor Działu Studiów Polskich na Uniwersytecie Loyola w Chicago.

*Czytaniu utworów Szymborskiej w dwóch językach towarzyszył koncert piosenek Elli Fitzerald i Milesa Davisa, ulubionych artystów polskiej poetki, w wykonaniu jazzowej artystki Friedy Lee z towarzyszącym jej pianistą Marcinem Januszkiewiczem. *

W organizację "Wieczoru pożegnalnego z Szymborską" włączył się konsulat polski w Chicago i Polska Katedra im. Stefana i Lucy Hejna na Uniwersytecie Illinois w Chicago.

Z Chicago Joanna Trzos

Wybrane dla Ciebie
Ciepłe, analogowe brzmienie zamiast studyjnego chłodu. Rubens znowu w grze
Ciepłe, analogowe brzmienie zamiast studyjnego chłodu. Rubens znowu w grze
Młodzież wybiera! Ruszyło głosowanie na Słowo Roku
Młodzież wybiera! Ruszyło głosowanie na Słowo Roku
Gwiazda pop w ekranizacji klasycznej bajki. Zagra główną rolę
Gwiazda pop w ekranizacji klasycznej bajki. Zagra główną rolę
Kanada dołączy do Eurowizji? Rozmowy trwają
Kanada dołączy do Eurowizji? Rozmowy trwają
Trump zadzwonił do niej po śmierci Ozzy'ego. Tłumaczy, co jej powiedział
Trump zadzwonił do niej po śmierci Ozzy'ego. Tłumaczy, co jej powiedział
"Jeszcze nie umarłam". Dolly Parton szczerze o problemach zdrowotnych
"Jeszcze nie umarłam". Dolly Parton szczerze o problemach zdrowotnych
Miłośnicy rocka będą zachwyceni. Foo Fighters zagrają w Polsce
Miłośnicy rocka będą zachwyceni. Foo Fighters zagrają w Polsce
One Republic znów w Polsce! Znamy szczegóły koncertu
One Republic znów w Polsce! Znamy szczegóły koncertu
Wyjątkowe wydarzenie. Do Polski przyjeżdżają gwiazdy z całego świata
Wyjątkowe wydarzenie. Do Polski przyjeżdżają gwiazdy z całego świata
To już koniec. Tak legendarny zespół pożegnał się z polskimi widzami
To już koniec. Tak legendarny zespół pożegnał się z polskimi widzami
Podhalański sabat Basi Giewont. "Szeptucha" i jej pradawny rytuał
Podhalański sabat Basi Giewont. "Szeptucha" i jej pradawny rytuał
Transcendencja zaklęta w dźwiękach. Awangardowe misterium Rosalíi [RECENZJA]
Transcendencja zaklęta w dźwiękach. Awangardowe misterium Rosalíi [RECENZJA]