„(A)pollonia” wydarzeniem festiwalu w Awinionie

Obraz
Źródło zdjęć: © Inne

Spektakl „(A)pollonia” warszawskiego Nowego Teatru w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego był jednym z czterech najlepszych przedstawień zakończonego właśnie festiwalu teatralnego we francuskim Awinionie – pisze dziennik „Le Monde”.

Gazeta dokonuje krótkiego bilansu tegorocznego europejskiego święta teatru, które w środę – po trzech tygodniach scenicznego maratonu - dobiegło końca. „Le Monde” podkreśla, że festiwal przyciągnął po raz kolejny tłumy widzów. Podczas oficjalnego przeglądu, w którym można było obejrzeć ponad trzydzieści sztuk, sprzedano niemal wszystkie bilety - 125 tysięcy na 133 tysiące dostępnych.

„Festiwal dostarczył niemałą liczbę pięknych przedstawień, wśród nich cztery znakomite" – twierdzi gazeta. Wśród tej czwórki liderów wymienia na pierwszym miejscu "arcydzieło teatru politycznego” – „Riesenbutzbach” szwajcarskiego reżysera i muzyka Christopha Marthalera.

Obok tego przedstawienia w ścisłej czołówce swojego rankingu „Le Monde” wymienia trzy inne: „(A)pollonię” warszawskiego Nowego Teatru, autorski spektakl flamenco andaluzyjskiego choreografa Israela Galvana oraz poetyckie dzieło sceniczne Francuza Claude'a Regy według „Ody morskiej” Fernanda Pessoi.

Tekst w „Le Monde” ilustruje zdjęcie Magdaleny Cieleckiej, wcielającej się w polskim spektaklu w podwójną rolę: mitycznej Alkestis i Apolonii, Polki ratującej w czasie drugiej wojny światowej Żydów.

Według recenzentki teatralnej dziennika, polska sztuka wywołała w Awinionie szok estetyczny i myślowy.
„Krzysztof Warlikowski kontynuuje w „(A)pollonii” swoją refleksję o tragicznej Historii z coraz większym mistrzostwem formalnym” - podkreśla autorka tekstu, Fabienne Darge.

Także inna opiniotwórcza francuska gazeta, „Le Figaro”, wypowiada się w superlatywach o „(A)pollonii”, zaliczając ją do pięciu najciekawszych spektakli festiwalu.

„(A)pollonia” jest oparta na tekstach starożytnych greckich tragików: Ajschylosa i Eurypidesa oraz współczesnych pisarzy: Hanny Krall , Jonathana Littella , J.M. Coetzeego i innych. Przedstawienie prezentuje wędrówkę przez krwawe dzieje ludzkości, widzianą przez pryzmat kobiecego poświęcenia. Autor konfrontuje w tym spektaklu ofiary z katami, począwszy od czasów antycznej Grecji, aż po dwudziestowieczny nazizm.

Autorką scenografii jest pracująca od lat z Warlikowskim Małgorzata Szczęśniak. W przedstawieniu Nowego Teatru występują m.in. Magdalena Cielecka, Maciej Stuhr, Danuta Stenka, Ewa Dałkowska i Andrzej Chyra.

Wybrane dla Ciebie
Ciepłe, analogowe brzmienie zamiast studyjnego chłodu. Rubens znowu w grze
Ciepłe, analogowe brzmienie zamiast studyjnego chłodu. Rubens znowu w grze
Młodzież wybiera! Ruszyło głosowanie na Słowo Roku
Młodzież wybiera! Ruszyło głosowanie na Słowo Roku
Gwiazda pop w ekranizacji klasycznej bajki. Zagra główną rolę
Gwiazda pop w ekranizacji klasycznej bajki. Zagra główną rolę
Kanada dołączy do Eurowizji? Rozmowy trwają
Kanada dołączy do Eurowizji? Rozmowy trwają
Trump zadzwonił do niej po śmierci Ozzy'ego. Tłumaczy, co jej powiedział
Trump zadzwonił do niej po śmierci Ozzy'ego. Tłumaczy, co jej powiedział
"Jeszcze nie umarłam". Dolly Parton szczerze o problemach zdrowotnych
"Jeszcze nie umarłam". Dolly Parton szczerze o problemach zdrowotnych
Miłośnicy rocka będą zachwyceni. Foo Fighters zagrają w Polsce
Miłośnicy rocka będą zachwyceni. Foo Fighters zagrają w Polsce
One Republic znów w Polsce! Znamy szczegóły koncertu
One Republic znów w Polsce! Znamy szczegóły koncertu
Wyjątkowe wydarzenie. Do Polski przyjeżdżają gwiazdy z całego świata
Wyjątkowe wydarzenie. Do Polski przyjeżdżają gwiazdy z całego świata
To już koniec. Tak legendarny zespół pożegnał się z polskimi widzami
To już koniec. Tak legendarny zespół pożegnał się z polskimi widzami
Podhalański sabat Basi Giewont. "Szeptucha" i jej pradawny rytuał
Podhalański sabat Basi Giewont. "Szeptucha" i jej pradawny rytuał
Transcendencja zaklęta w dźwiękach. Awangardowe misterium Rosalíi [RECENZJA]
Transcendencja zaklęta w dźwiękach. Awangardowe misterium Rosalíi [RECENZJA]