#dziejesienazywo: "Nie rozmawiamy o tym, co to znaczy żyć z HIV"

- Mamy w Polsce świetnych lekarzy, grupę zakaźników, którzy reprezentują światowy poziom. I mamy całą resztę, którzy reprezentują żaden poziom. Lekarzy pierwszego kontaktu, którzy bredzą. Ginekologów, którzy nie mają pojęcia, w jaki sposób przyjąć poród od osoby, która jest zakażona wirusem HIV, tak żeby dziecko urodziło się zdrowe – mówił w programie #dziejesienazywo Jakub Janiszewski, autor książki „Kto w Polsce ma HIV?”.

- Mamy w Polsce świetnych lekarzy, grupę specjalistów chorób zakaźnych, którzy reprezentują światowy poziom. I mamy całą resztę, którzy reprezentują żaden poziom. Lekarzy pierwszego kontaktu, którzy bredzą. Ginekologów, którzy nie mają pojęcia, w jaki sposób przyjąć poród od osoby, która jest zakażona wirusem HIV, tak żeby dziecko urodziło się zdrowe – mówił w programie #dziejesienazywo Jakub Janiszewski, autor książki „Kto w Polsce ma HIV?”.

Tematem rozmowy prowadzaonej przez Patrycję Wanat była sytuacja Polaków żyjących z wirusem HIV i wysoki stopień ignorancji panujący w polskim społeczeństwie. Jak mówił Janiszewszki: - W 2016 roku musimy przypominać rzeczy całkowicie podstawowe. Ludzie strasznie mało wiedzą, bardzo się boją, bardzo dużo wymyślają. To jest nasz upadek.

W programie gościliśmy także Małgorzatę Kruk, psycholożkę, szefową kampanii społecznej "Hivokryzja". Przestrzegała ona, że „utknęliśmy na poziomie wiedzy i stereotypów z lat 90.” i przypominała wiele badań socjologicznych, które demaskowały, jak małą wiedzę mają Polacy na temat HIV i AIDS. Niestety, jak konstatowała, wyniki tych badań nie przekładają się na lepszą edukację:

- Utknęliśmy w pewnych kanonach i bardzo dobrze się w nich czujemy. Nie chcemy wychodzić ponad.

Janiszewski przypominał też, że coraz mniejszym problemem jest AIDS, a w dzisiejszych czasach „trzeba mówić o epidemii HIV”. - AIDS to pieśń przeszłości, zwłaszcza w krajach rozwiniętych. AIDS się zatrzymuje. Natomiast z epidemią HIV należy się mierzyć na wielu poziomach, ale my tego absolutnie nie robimy - mówił.

Na pytanie prowadzącej, dlaczego w tym temacie dzieje się w Polsce tak mało, dziennikarz odpowiedział pytaniami:

- A dlaczego mamy takie prawo aborcyjne, jakie mamy? A dlaczego w kwestii równouprawnienia osób nieheteroseksualnych, dzieje się tak, jak się dzieje? Dlaczego nie mamy edukacji seksualnej w szkołach? Dlaczego mamy takie prawo narkotykowe, takie jakie mamy? (...) W Polsce mamy dobrze rozwinięta kulturę zawstydzania. Nie rozmawiamy o tym, co to znaczy żyć z HIV.

Całej rozmowy możecie posłuchać tutaj:

Wybrane dla Ciebie
Ciepłe, analogowe brzmienie zamiast studyjnego chłodu. Rubens znowu w grze
Ciepłe, analogowe brzmienie zamiast studyjnego chłodu. Rubens znowu w grze
Młodzież wybiera! Ruszyło głosowanie na Słowo Roku
Młodzież wybiera! Ruszyło głosowanie na Słowo Roku
Gwiazda pop w ekranizacji klasycznej bajki. Zagra główną rolę
Gwiazda pop w ekranizacji klasycznej bajki. Zagra główną rolę
Kanada dołączy do Eurowizji? Rozmowy trwają
Kanada dołączy do Eurowizji? Rozmowy trwają
Trump zadzwonił do niej po śmierci Ozzy'ego. Tłumaczy, co jej powiedział
Trump zadzwonił do niej po śmierci Ozzy'ego. Tłumaczy, co jej powiedział
"Jeszcze nie umarłam". Dolly Parton szczerze o problemach zdrowotnych
"Jeszcze nie umarłam". Dolly Parton szczerze o problemach zdrowotnych
Miłośnicy rocka będą zachwyceni. Foo Fighters zagrają w Polsce
Miłośnicy rocka będą zachwyceni. Foo Fighters zagrają w Polsce
One Republic znów w Polsce! Znamy szczegóły koncertu
One Republic znów w Polsce! Znamy szczegóły koncertu
Wyjątkowe wydarzenie. Do Polski przyjeżdżają gwiazdy z całego świata
Wyjątkowe wydarzenie. Do Polski przyjeżdżają gwiazdy z całego świata
To już koniec. Tak legendarny zespół pożegnał się z polskimi widzami
To już koniec. Tak legendarny zespół pożegnał się z polskimi widzami
Podhalański sabat Basi Giewont. "Szeptucha" i jej pradawny rytuał
Podhalański sabat Basi Giewont. "Szeptucha" i jej pradawny rytuał
Transcendencja zaklęta w dźwiękach. Awangardowe misterium Rosalíi [RECENZJA]
Transcendencja zaklęta w dźwiękach. Awangardowe misterium Rosalíi [RECENZJA]