WAŻNE
TERAZ

WP ujawnia: Horała spotykał się z prezesem Dawtony tuż przed sprzedażą działki

Inauguracja Roku Grotowskiego - reformatora teatru i badacza kultury

Obraz
Źródło zdjęć: © Inne

Rena Mirecka, Zygmunt Molik oraz Ludwik Flaszen, którzy od początku byli związani z teatrem Grotowskiego , zostali w poniedziałek odznaczeni medalami zasłużony kulturze Gloria Artis. Tym samym zainaugurowany został we Wrocławiu Rok Grotowskiego , którego 10. rocznica śmierci przypada w środę 14 stycznia.

Glorię z rąk ministra kultury i dziedzictwa narodowego Bogdana Zdrojewskiego odebrał jedynie obecny na uroczystości Ludwik Flaszen.
- Dziękuję tym wszystkim, którzy dbają, aby pamięć o Grotowskim , Teatrze Laboratorium i nas wszystkich wciąż pozostawała żywa - powiedział podczas uroczystości.

Tuż po inauguracji została otwarta wystawa „Apocalypsis cum figuris”. Na fotografiach Maurizia Buscarino pokazana została unikalna, nie publikowana dotąd w całości, dokumentacja fotograficzna ostatniej pracy teatralnej Jerzego Grotowskiego . Włoski fotografik na osobiste zaproszenie Grotowskiego , który niezmiernie rzadko godził się na dokumentowanie swojej pracy, sfotografował w 1979 r. w Mediolanie próby i spektakl „Apocalypsis cum figuris”. Wystawa prezentowana jest w sali teatralnej (zwanej dziś salą Apokalipsy), gdzie w 1968 r. odbyła się premiera tego przedstawienia.

We wtorek we wrocławskim Ossolineum rozpocznie się 3-dniowa konferencja „Grotowski: co było, co jest. I co jest do zrobienia”. Złożą się na nią świadectwa najbliższych współpracowników Grotowskiego oraz naukowe analizy jego twórczości. W konferencji wezmą udział m.in. światowej sławy amerykański antropolog kultury Richard Schechner, wybitny francuski teatrolog Georges Banu oraz Ludwik Flaszen -współzałożyciel Teatru Laboratorium.

W środę we wrocławskim Muzeum Architektury wystąpią baulowie (wędrowni śpiewacy) z Bengalu Zachodniego, z których sztuką Grotowski zetknął się w latach 70-tych podczas podróży do Indii.

14 stycznia odbędzie się Koncert Songs for Grot dedykowany pamięci Jerzego Grotowskiego w dziesiątą rocznicę jego śmierci.

Na zakończenie tych styczniowych, kilkudniowych uroczystości w czwartek w Auli Ossolineum z publicznością spotka się światowej sławy reżyser Peter Brook , którego przez lata łączyła artystyczna przyjaźń z Jerzym Grotowskim . Jest on autorem książki Teatr jest tylko formą. O Jerzym Grotowskim . Brook oraz reżyser Eugenio Barba zostali w poniedziałek uhonorowani medalami Gloria Artis.

Program Roku Grotowskiego 2009 obejmuje wiele wydarzeń artystycznych i naukowych takich jak: konferencje, wystawy i instalacje, seminaria praktyczne i spotkania, które odbędą się nie tylko we Wrocławiu ale i Krakowie, Warszawie oraz za granicą: w Stanach Zjednoczonych, Danii, Niemczech, Czechach, Austrii, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech i na Kubie.

Jerzy Grotowski (1933-1999) reżyser teatralny, praktyk i teoretyk kultury, badacz zachowań ludzkich. Wraz z Ludwikiem Flaszenem objął w 1959 r. Teatr 13 Rzędów w Opolu i przekształcił go w Teatr Laboratorium, w którym ucieleśnił ideę teatru ubogiego. Peter Brook nazwał Grotowskiego wyjątkowym, ponieważ od czasów Stanisławskiego nikt na świecie nie badał natury aktorstwa, jego znaczenia, jego procesów duchowo-fizyczno-emocjonalnych tak dogłębnie i całkowicie, jak Grotowski .

Teatr Laboratorium, kierowany przez Grotowskiego i Flaszena, nie był teatrem w tradycyjnym lecz instytutem ukierunkowanym na badanie sztuki teatralnej, a zwłaszcza sztuki aktora. Jego działalność skupiała się na wielkich tekstach klasycznych, których rola w Polsce bliska była mitycznym tekstom kultury. Inscenizacje Grotowskiego polegały na dokonywaniu wiwisekcji tychże mitów.

Jego pierwsze realizacje powstałe w wyniku współpracy z Ryszardem Cieślakiem nad Księciem Niezłomnym (1965) oraz z całym zespołem nad Apocalypsis cum figuris (1968/69).

Pod koniec lat 70. Grotowski badał techniki rytualne wywodzące się z różnych tradycji źródłowych. W ramach prowadzonego przez siebie projektu Teatr Źródeł, realizowanego z międzynarodową grupą uczestników z różnych kontynentów, kultur i tradycji, pragnął zgłębiać działania, które przywracają nas, źródłom życia.

Od 1986 r. do swej śmierci Grotowski pracował głównie w Pontederze (Włochy). W 1996 r. Grotowski zmienił nazwę Workcenter of Jerzy Grotowski na Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards, potwierdzając tym samym wyjątkowe znaczenie swej współpracy z Richardsem. W ostatnim okresie swych życiowych poszukiwań Grotowski zajmował się kwestią przekazu: „Moja praca z Richardsem ma charakter „przekazu”. Przekazuję mu to, do czego doszedłem w swym życiu: wewnętrzny aspekt pracy”.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Ciepłe, analogowe brzmienie zamiast studyjnego chłodu. Rubens znowu w grze
Ciepłe, analogowe brzmienie zamiast studyjnego chłodu. Rubens znowu w grze
Młodzież wybiera! Ruszyło głosowanie na Słowo Roku
Młodzież wybiera! Ruszyło głosowanie na Słowo Roku
Gwiazda pop w ekranizacji klasycznej bajki. Zagra główną rolę
Gwiazda pop w ekranizacji klasycznej bajki. Zagra główną rolę
Kanada dołączy do Eurowizji? Rozmowy trwają
Kanada dołączy do Eurowizji? Rozmowy trwają
Trump zadzwonił do niej po śmierci Ozzy'ego. Tłumaczy, co jej powiedział
Trump zadzwonił do niej po śmierci Ozzy'ego. Tłumaczy, co jej powiedział
"Jeszcze nie umarłam". Dolly Parton szczerze o problemach zdrowotnych
"Jeszcze nie umarłam". Dolly Parton szczerze o problemach zdrowotnych
Miłośnicy rocka będą zachwyceni. Foo Fighters zagrają w Polsce
Miłośnicy rocka będą zachwyceni. Foo Fighters zagrają w Polsce
One Republic znów w Polsce! Znamy szczegóły koncertu
One Republic znów w Polsce! Znamy szczegóły koncertu
Wyjątkowe wydarzenie. Do Polski przyjeżdżają gwiazdy z całego świata
Wyjątkowe wydarzenie. Do Polski przyjeżdżają gwiazdy z całego świata
To już koniec. Tak legendarny zespół pożegnał się z polskimi widzami
To już koniec. Tak legendarny zespół pożegnał się z polskimi widzami
Podhalański sabat Basi Giewont. "Szeptucha" i jej pradawny rytuał
Podhalański sabat Basi Giewont. "Szeptucha" i jej pradawny rytuał
Transcendencja zaklęta w dźwiękach. Awangardowe misterium Rosalíi [RECENZJA]
Transcendencja zaklęta w dźwiękach. Awangardowe misterium Rosalíi [RECENZJA]