''Król Roger'': Podsumowanie konferencji prasowej

W Operze Krakowskiej odbyła się konferencja prasowa poświęcona premierze opery „Król Roger” Karola Szymanowskiego (13 listopada 2015). W spotkaniu udział wzięli: Michał Znaniecki (reżyseria i kostiumy), Łukasz Borowicz (kierownictwo muzyczne), Luigi Scoglio (scenografia), Diana Theocharidis (choreografia), Zygmunt Magiera (przygotowanie chóru) oraz Katarzyna  Oleś-Blacha i Iwona Socha, odtwórczynie partii Roksany. Konferencję poprowadził Bogusław Nowak, Dyrektor Opery Krakowskiej.

Obraz
Źródło zdjęć: ©

W Operze Krakowskiej odbyła się konferencja prasowa poświęcona premierze opery „Król Roger” Karola Szymanowskiego (13 listopada 2015). W spotkaniu udział wzięli: Michał Znaniecki (reżyseria i kostiumy), Łukasz Borowicz (kierownictwo muzyczne), Luigi Scoglio (scenografia), Diana Theocharidis (choreografia), Zygmunt Magiera (przygotowanie chóru) oraz Katarzyna Oleś-Blacha i Iwona Socha, odtwórczynie partii Roksany. Konferencję poprowadził Bogusław Nowak, Dyrektor Opery Krakowskiej.

Michał Znaniecki nakreślając swoją wizję „Króla Rogera” w Operze Krakowskiej nie ukrywał, że dzieło Szymanowskiego i Iwaszkiewicza jest ogromnym wyzwaniem, ponieważ jest to jedna z tych oper, które „totalnie cię rujnują i odbudowują na nowo, a każda próba to nowe emocje (…)”.

Artysta realizował już „Króla Rogera” w Operze w Bilbao. Przyznał, że była to inscenizacja
w której poproszono go o „wytłumaczenie” dzieła Szymanowskiego i Iwaszkiewicza. Wspólnie
z Łukaszem Borowiczem i Mariuszem Kwietniem znaleźli wówczas prostą, czytelną linię dramaturgiczną. Obecnie „Król Roger” to opera wystawiana w teatrach operowych na całym świecie, której - jak przyznał reżyser - „nie trzeba już wyjaśniać ani się obawiać. Można pozwolić sobie na jej analizę i interpretację”.

Michał Znaniecki odczytał „Króla Rogera” na nowo odnajdując w nim leitmotiv w postaci lustra, czy też własnego odbicia. O swojej interpretacji powiedział:

„Lustrzanym odbiciem jest nasze drugie ja. Pasterz to postać - symbol, który pozwala na odkrycie w nas samych emocji i potrzeb, których wcześniej, żyjąc w normalnej rodzinie nie byliśmy w stanie dostrzec (…). Krakowski 'Król Roger' to opowieść, która rozpoczyna się od ukazania króla żyjącego w pałacu wiedzy, sprawiedliwości, norm, ideologii i nie do końca zdefiniowanej religii (…). Spotykając Pasterza król pojmuje, że jego życie być może nie jest jedynym, jakie może wieść. Szukając i odkrywając innego siebie dostrzega egoistę i hedonistę (…). Cechy te to zarzuty wobec ludzi współczesnej cywilizacji, którzy w imię samorealizacji poświęcają wszystkie inne wartości (…). W tej chwili wiem, że słowa Pasterza 'Bóg jest piękny jako ja' oznaczają – pokochajcie siebie jak bogów, bądźcie bogami (…). W III akcie odkrywamy jednak, że nie ma szczęśliwego zakończenia. Ta część opery pisana była na skraju depresji i rozgoryczenia życiem, kiedy okazuje się, że nie znaleźliśmy odpowiedzi, czy dobrym rozwiązaniem jest
złamanie i porzucenie norm i religii. Roksana to współczesna królowa, chcąca utrzymać się na szczycie uśmiechu. Wpada w sidła Pasterza, który każe jej porzucić dawne życie i prawdziwie doświadczyć własnych emocji. Powróci po 30 latach rozgoryczona, jako że nie znalazła szczęścia. Nowym elementem jest dziecko, którego obecność jeszcze bardziej podkreśla ważność decyzji Roksany o opuszczeniu jej świata i religii (…). Pomimo realizmu zachowałem cud teatralny, cud scenografii. Poza realizmem 'Król Roger' ma wymiar teatralny, operowy”.

(img|608388|center)

Łukasz Borowicz zaznaczył, że w Polsce istnieje fenomenalna tradycja interpretacji „Króla Rogera”. Niezwykle ważna jest też tradycja języka polskiego na scenie operowej. „Genialna partytura tej opery niesie za sobą wiele niemożliwości, ale mierzenie się z nimi jest dla nas zaszczytem” - powiedział kierownik muzyczny.

„Partia Roksany jest malowana dźwiękiem i śpiewem” - stwierdziła Katarzyna Oleś-Blacha, odtwórczyni roli Roksany, dodając że jest ona również ogromnym wyzwaniem pozwalającym przeżyć chwile refleksji i zadumy”.

Dla Iwony Sochy, również kreującej partię Roksany, jest ona postacią „neurotyczną i rozdartą pomiędzy chorobą a miłością”. Dla Artystki rola ta jest także najtrudniejsza pod względem aktorskim.

Luigi Scoglio projektując scenografię wyszedł od czystej przestrzeni przechodząc w miarę rozwoju akcji w destrukcję. „Chcieliśmy pokazać, jak zmienia się dusza Króla Rogera, kiedy poszukuje i wybiera inną drogę” - powiedział twórca.

Diana Theocharidis stworzyła choreografię, w której balet poprzez taniec i ruch pomaga publiczności zrozumieć to, co dzieje się w głowie Króla Rogera. Tancerze są multiplikacją Roksany, obrazując podświadomość bohaterów.

Dyrektor Bogusław Nowak zaznaczył, że obecna premiera „Króla Rogera” jest trzecią realizacją krakowskiego teatru. Pierwsza miała miejsce w 1976, a kolejna w 1982 roku. Dyrektor zaprosił również na wystawę towarzyszącą premierze pt. „Szymanowski w Operze Kakowskiej” oraz na Dzień Otwarty, Wieczór Sylwestrowy i Koncerty Karnawałowe.

Wybrane dla Ciebie

Erykah Badu w Polsce. Podwójna uczta dźwięków w Gdyni
Erykah Badu w Polsce. Podwójna uczta dźwięków w Gdyni
Kultura WPełni. Anna Maria Sieklucka o życiu po filmie "365 dni" i nowym thrillerze
Kultura WPełni. Anna Maria Sieklucka o życiu po filmie "365 dni" i nowym thrillerze
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na Festiwal Moniuszki
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na Festiwal Moniuszki
Lot nad publicznością, ogień, tryskający gejzer. Show, jakiego PGE Narodowy nie widział
Lot nad publicznością, ogień, tryskający gejzer. Show, jakiego PGE Narodowy nie widział
ORLEN otwiera Strefy Melomana z okazji Konkursu Chopinowskiego
ORLEN otwiera Strefy Melomana z okazji Konkursu Chopinowskiego
Czym jest dziś kultura? Zobaczcie relację ze spotkania WP Kultura
Czym jest dziś kultura? Zobaczcie relację ze spotkania WP Kultura
SYSTEM OF A DOWN zagra drugi koncert w Warszawie na PGE Narodowym
SYSTEM OF A DOWN zagra drugi koncert w Warszawie na PGE Narodowym
86. rocznica śmierci. Po wkroczeniu bolszewików popełnił samobójstwo
86. rocznica śmierci. Po wkroczeniu bolszewików popełnił samobójstwo
Światowa premiera w Polsce. "Nie byłem w stanie wyobrazić sobie lepszego filmu"
Światowa premiera w Polsce. "Nie byłem w stanie wyobrazić sobie lepszego filmu"
Nostalgiczna opowieść o miłości i samotności – nowa premiera Agi Laury
Nostalgiczna opowieść o miłości i samotności – nowa premiera Agi Laury
Ten Polak podbija świat. 10-minutowa owacja na stojąco
Ten Polak podbija świat. 10-minutowa owacja na stojąco
"Między sztuką a sercem". W Puławach otwarto wystawę poświęconą Izabeli Czartoryskiej
"Między sztuką a sercem". W Puławach otwarto wystawę poświęconą Izabeli Czartoryskiej