Opera za trzy grosze na jubileusz Arlekina

Obraz
Źródło zdjęć: © Inne

Premiera spektaklu dla dorosłych Opera za trzy grosze Bertolta Brechta była w niedzielę wieczorem punktem kulminacyjnym obchodów 60-lecia Teatru Lalek "Arlekin" w Łodzi.

Premierę nieprzypadkowo zaplanowano na 28 grudnia, bowiem dokładnie 60 lat temu teatr wystawił pierwsze przedstawienie dla dzieci pt. Dwa Michały i świat cały. W rocznicę tego wydarzenia zespół "Arlekina" przygotował inscenizację Opery... aby - jak podkreślają twórcy przedstawienia - podtrzymać tradycję grania spektakli lalkowych dla dorosłych.

_ Opera za trzy grosze_ jest jednym z najczęściej wystawianych dramatów Brechta , którego premiera odbyła się w 1928 roku. Akcja toczy się w londyńskim półświatku, a tematyka spektaklu pozostaje nadal aktualna - żądza pieniądza, nędza i korupcja.

W łódzkiej inscenizacji występują naturalnej wielkości lalki prowadzone przez aktorów. Reżyserem spektaklu jest dyrektor artystyczny "Arlekina" Waldemar Wolański, opracowaniem muzyki Kurta Weilla zajęła się Teresa Stokowska-Gajda. Scenografia jest autorstwem Marii Balcerek, a choreografię przygotował Kazimierz Knol.

W ramach jubileuszowych obchodów w łódzkiej Galerii WSHE oglądać można wystawę lalek - głównie marionetek i kukiełek - oraz plakatów teatralnych z "Arlekina". Ekspozycja czynna będzie do 5 stycznia.

Teatr Lalek "Arlekin" rozpoczął działalność w 1948 r. w gmachu przy ul. Piotrkowskiej w Łodzi. Dziesięć lat później teatr wprowadził się do zajmowanego obecnie budynku u zbiegu ul. Wólczańskiej i al. 1 Maja. Przez 26 lat dyrektorem teatru był Henryk Ryl, którego zastąpił Stanisław Ochmański. Obecnie teatrem kieruje Waldemar Wolański.

W repertuarze Teatru "Arlekin" są przedstawienia w tradycyjnych technikach lalkowych i widowiska w konwencji japońskiego teatru bunraku. Są także spektakle dla dorosłych, warsztaty teatralne i programy edukacyjne.

Od 1999 roku teatr organizuje Międzynarodowy Festiwal Solistów Lalkarzy, który odbywa się w Łodzi co dwa lata. Jest także organizatorem Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Ulicznej "TrotuArt".

Przy teatrze działa Pracownia Dokumentacyjna gromadząca materiały pozyskane z teatrów lalek w całej Polsce. Znajduje się tu również siedziba polskiego oddziału międzynarodowego stowarzyszenia lalkarzy UNIMA, którego celem jest popularyzacja sztuki lalkarskiej.

W ciągu 60 lat istnienia "Arlekin" przygotował 250 premier. Szacuje się, że 31 tysięcy spektakli obejrzało niemal 11 milionów widzów. Przedstawienia teatru zdobywały także liczne nagrody na festiwalach w kraju i za granicą m.in. w Anglii, Brazylii, USA, Francji, Izraelu, Japonii, Meksyku i na Bałkanach.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Ciepłe, analogowe brzmienie zamiast studyjnego chłodu. Rubens znowu w grze
Ciepłe, analogowe brzmienie zamiast studyjnego chłodu. Rubens znowu w grze
Młodzież wybiera! Ruszyło głosowanie na Słowo Roku
Młodzież wybiera! Ruszyło głosowanie na Słowo Roku
Gwiazda pop w ekranizacji klasycznej bajki. Zagra główną rolę
Gwiazda pop w ekranizacji klasycznej bajki. Zagra główną rolę
Kanada dołączy do Eurowizji? Rozmowy trwają
Kanada dołączy do Eurowizji? Rozmowy trwają
Trump zadzwonił do niej po śmierci Ozzy'ego. Tłumaczy, co jej powiedział
Trump zadzwonił do niej po śmierci Ozzy'ego. Tłumaczy, co jej powiedział
"Jeszcze nie umarłam". Dolly Parton szczerze o problemach zdrowotnych
"Jeszcze nie umarłam". Dolly Parton szczerze o problemach zdrowotnych
Miłośnicy rocka będą zachwyceni. Foo Fighters zagrają w Polsce
Miłośnicy rocka będą zachwyceni. Foo Fighters zagrają w Polsce
One Republic znów w Polsce! Znamy szczegóły koncertu
One Republic znów w Polsce! Znamy szczegóły koncertu
Wyjątkowe wydarzenie. Do Polski przyjeżdżają gwiazdy z całego świata
Wyjątkowe wydarzenie. Do Polski przyjeżdżają gwiazdy z całego świata
To już koniec. Tak legendarny zespół pożegnał się z polskimi widzami
To już koniec. Tak legendarny zespół pożegnał się z polskimi widzami
Podhalański sabat Basi Giewont. "Szeptucha" i jej pradawny rytuał
Podhalański sabat Basi Giewont. "Szeptucha" i jej pradawny rytuał
Transcendencja zaklęta w dźwiękach. Awangardowe misterium Rosalíi [RECENZJA]
Transcendencja zaklęta w dźwiękach. Awangardowe misterium Rosalíi [RECENZJA]