Rodzice uczniów chcą udostępniania e-podręczników za darmo

85 proc. rodziców, nauczycieli i uczniów opowiada się za tym, by elektroniczne podręczniki były udostępniane bezpłatnie - wynika z ankiety przeprowadzonej online przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ośrodek Rozwoju Edukacji.

85 proc. rodziców, nauczycieli i uczniów opowiada się za tym, by elektroniczne podręczniki były udostępniane bezpłatnie - wynika z ankiety przeprowadzonej online przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ośrodek Rozwoju Edukacji. Wyniki ankiety opublikowało we wtorek ministerstwo edukacji.

Celem ankiety było zbadanie opinii rodziców, nauczycieli, uczniów i innych osób na temat e-podręczników oraz m.in. na temat dotychczasowego wykorzystania treści cyfrowych w edukacji.

Przeprowadzona została w listopadzie 2012 roku. W ankiecie wzięło udział 10 229 osób. W tym nauczycieli - 5716 (stanowili ono 56 proc. ankietowanych), rodziców - 1373 (13 proc.), innych osób, w tym uczniów - 3140 (31 proc.). Udział w ankiecie był anonimowy.
Jak czytamy w komentarzu MEN do wyników ankiety, potrzebę wprowadzania technologii informacyjno-komunikacyjnych do szkół sygnalizują wszystkie grupy ankietowanych.

24 proc. ankietowanych nauczycieli uważa, że e-podręczniki przyczynią się do rozwijania umiejętności twórczego wykorzystania dostępnych źródeł wiedzy, 20 proc. - że do rozwoju kreatywnego myślenia, a 18 proc. - do rozwoju umiejętności z zakresu przedmiotów szkolnych. Zdaniem 21 proc. nauczycieli e-podręczniki wywołają zmiany na tradycyjnym rynku wydawniczym.

Za największą zaletę tworzonych e-podręczników nauczyciele uznają interaktywne ćwiczenia, które pomogą utrwalić uczniom omawiany materiał. Tę odpowiedź wskazało 87 proc. nauczycieli biorących udział w badaniu. Nie mniejsze znaczenie dla ankietowanych pedagogów mają materiały wideo(uważa tak 84 proc. nauczycieli), interaktywne symulacje eksperymentów (75 proc.) i gry edukacyjne (70 proc.).

63 proc. nauczycieli wyobraża sobie, że e-podręcznik będzie dla nich narzędziem dodatkowym, uzupełniającym podręczniki tradycyjne. 23 proc. widzi e-podręcznik jako podstawowe źródło wiedzy/nauki, a dla 14 proc. - e-podręcznik to materiał dodatkowy wykorzystywany przez uczniów do pracy w domu.

Z ankiety wynika także, że dla 60 proc. nauczycieli już teraz otwarte zasoby edukacyjne są codziennym narzędziem pracy (53 proc. korzysta z nich często, a 7 proc. zawsze); 30 proc. - podało, że korzysta czasami, 7 proc. - że rzadko, a 3 proc. - że nigdy.
66 proc. biorących udział w ankiecie rodziców chciałoby, żeby e-podręcznik był podstawowym podręcznikiem, z którego będzie korzystało ich dziecko. 26 proc. chciałoby, żeby dzieci korzystały równolegle z e-podręczników i podręczników tradycyjnych. Tylko 8 proc. rodziców postrzega e-podręczniki jako materiał dodatkowy, z którego dzieci mogłoby korzystać w domu lub podczas wakacji.

Z odpowiedzi rodziców wynika, że ich dzieci chętnie i często korzystają z komputera. Ponad 50 proc. dzieci spędza przed komputerem przynajmniej 6 godzin tygodniowo. Aż 24 proc. z nich korzysta z komputera powyżej 10 godzin tygodniowo. 44 proc. z rodziców deklaruje, że jest to czas poświęcony na naukę.

Zdaniem rodziców dzieci najczęściej wykorzystują komputer i technologie cyfrowe do wyszukiwania informacji w internecie. Tę odpowiedź wskazało 39 proc. rodziców biorących udział w ankiecie.

Komputer jest także ważnym narzędziem wykorzystywanym do komunikacji z kolegami z klasy w sprawie zadań domowych oraz do pisania wypracowań. Te odpowiedzi zostały wskazane odpowiednio przez 25 proc. i 19 proc. rodziców. Tylko 3 proc. rodziców odpowiedziało, że ich dziecko wykorzystuje komputer stricte do nauki, a 4 proc. ankietowanych odpowiedziało, że dziecko owszem korzysta z komputera, ale nigdy w celach edukacyjnych.

Zdaniem 93 proc. rodziców do korzystania z e-podręcznika zachęciłby uczniów interaktywne symulacje eksperymentów, a zdaniem 90 proc. - interaktywne ćwiczenia. Według 77 proc. ankietowanych rodziców zachętą dla uczniów byłyby materiały video.
Wyniki ankiety są dostępne na stronie internetowej MEN www.men.gov.pl

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Erykah Badu w Polsce. Podwójna uczta dźwięków w Gdyni
Erykah Badu w Polsce. Podwójna uczta dźwięków w Gdyni
Kultura WPełni. Anna Maria Sieklucka o życiu po filmie "365 dni" i nowym thrillerze
Kultura WPełni. Anna Maria Sieklucka o życiu po filmie "365 dni" i nowym thrillerze
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na Festiwal Moniuszki
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na Festiwal Moniuszki
Lot nad publicznością, ogień, tryskający gejzer. Show, jakiego PGE Narodowy nie widział
Lot nad publicznością, ogień, tryskający gejzer. Show, jakiego PGE Narodowy nie widział
ORLEN otwiera Strefy Melomana z okazji Konkursu Chopinowskiego
ORLEN otwiera Strefy Melomana z okazji Konkursu Chopinowskiego
Czym jest dziś kultura? Zobaczcie relację ze spotkania WP Kultura
Czym jest dziś kultura? Zobaczcie relację ze spotkania WP Kultura
SYSTEM OF A DOWN zagra drugi koncert w Warszawie na PGE Narodowym
SYSTEM OF A DOWN zagra drugi koncert w Warszawie na PGE Narodowym
86. rocznica śmierci. Po wkroczeniu bolszewików popełnił samobójstwo
86. rocznica śmierci. Po wkroczeniu bolszewików popełnił samobójstwo
Światowa premiera w Polsce. "Nie byłem w stanie wyobrazić sobie lepszego filmu"
Światowa premiera w Polsce. "Nie byłem w stanie wyobrazić sobie lepszego filmu"
Nostalgiczna opowieść o miłości i samotności – nowa premiera Agi Laury
Nostalgiczna opowieść o miłości i samotności – nowa premiera Agi Laury
Ten Polak podbija świat. 10-minutowa owacja na stojąco
Ten Polak podbija świat. 10-minutowa owacja na stojąco
"Między sztuką a sercem". W Puławach otwarto wystawę poświęconą Izabeli Czartoryskiej
"Między sztuką a sercem". W Puławach otwarto wystawę poświęconą Izabeli Czartoryskiej