Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów. Studium socjopedagogiczne narracji rodziców przeciążonych rolami

Obraz
Źródło zdjęć: © "__wlasne

Refleksje końcowe: bycie w rodzinie jako uczenie się w relacji do partnera(-ki) – ku pedagogii sprawiedliwości (wzajemnej)

Narracje rodziców przeciążonych rolami, tworzących „przepracowane rodziny” [1] w wielu wymiarach małżeńskiego życia i relacji ukazują procesualny charakter „bycia w rodzinie” jako płaszczyzny nieustannych negocjacji i konstruowania wzajemnych relacji [2] . Przez czasy, w których żyją, oraz wybrany styl życia je reprezentujący, jednocześnie obdarowani wolnością do dokonywania wyborów lub, jak pisze Z. Bauman, na nią skazani [3] , stają przed zadaniem potrójnie trudnym do wykonania. Po pierwsze, muszą zmierzyć się z dorobkiem własnej przeszłości i mniej lub bardziej
tradycyjnym pod względem kształtu ról płciowych wychowaniem [4] . Ów nakaz ma odzwierciedlenie w ujawnionych w narracjach dylematach, głównie zaś w dylemacie wynikającym z „wykraczania poza stereotypowo zdefiniowaną rolę rodzajową”, których źródło w dużej mierze ulokowane było w stereotypowej pod względem płci socjalizacji pierwotnej. Po drugie, muszą zmierzyć się z dorobkiem kultury, historii, ale także tradycji oraz religii, które jasno definiują kształt i zakres ról kobiet i mężczyzn, sytuują je w kontekście dorobku poprzednich pokoleń. Po trzecie wreszcie, samodzielnie muszą się zmierzyć z codziennością partnerskiego związku – nieznaną, bo rzadko doświadczaną w rodzinach pochodzenia; nową, bo uwikłaną w szeroki kontekst przełomu ustrojowego, kulturowego i gospodarczego w Polsce – czasu „braku reguł” [5] , a więc czasu odmiennego od kontekstu Polski socjalistycznej, obecnego w rodzinach pochodzenia; nową, bo związaną z wymogami zmiennego i często sprzecznego z koncepcją życia w rodzinie rynku pracy; nową, bo obejmującą obszar ścierania się dwóch odmiennych historii w procesie „fuzji biografii” [6] , jakim jest związek małżeński. Trudno zatem konstruować rodzinną codzienność partnerskiego związku, robiąc wszystko „twarzą do tyłu” [7] i nie naruszając porządku, który był do tej pory, zwłaszcza ze świadomością owych przymusów (których nie traktuję tu w kategorii
imperatywu wewnętrznego [8] ), ujawnioną w narracjach.

Pytanie, które nasuwa się podczas poszukiwania sposobów konstruowania i rozumienia fenomenu partnerstwa w rodzinie przez rozmówców, dotyczy początków partnerskiego wymiaru ich relacji. W narracjach można wyodrębnić zarówno biografie (rodzinnie) „zaprojektowane”, jak i „niezależne” [9] , dla których dom rodzinny i rodzina pochodzenia to jednak głównie źródła „wykroczenia poza”. To przestrzeń budowania wysokich aspiracji edukacyjnych i/lub źródło uruchomienia własnych aspiracji statusowych w kierunku przekroczenia lub przynajmniej powielenia statusu rodziców. To również źródło „wykroczenia poza” w kierunku próby budowania relacji partnerskich w rodzinie dzięki ujawnionemu w doświadczeniach związanych z rodzinami pochodzenia, wspólnemu dla kobiet i mężczyzn, choć o różnej wielkości, „rodzajowemu równościowemu potencjałowi”, przejawiającemu się w sferze wzajemnych
relacji z rodzicami, podziale pracy domowej czy koncepcjach wychowania. Rozpoczynając ową małżeńską, biograficzną fuzję, wnoszą do wspólnego związku wykształcenie, rozbudzoną ciekawość poznawczą, aksjologiczny kapitał w postaci etosu pracy i osobistego rozwoju oraz przekonanie o sile własnego sprawstwa, ale także ugruntowaną w trajektorii życia określoną koncepcję bycia kobietą i mężczyzną w relacji oraz w roli.

Z jednej strony „równościowy potencjał” oraz biograficzne doświadczenie jako konteksty wewnętrzne, z drugiej zaś „potrójny przymus” jako odzwierciedlenie kontekstu zewnętrznego stają się ramami budowania partnerskiej codzienności; codzienności ulokowanej pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, rodzinnym. Praca nie jest w przypadku narratorów jedynie częścią ich „sposobu bycia w społeczeństwie” [10] , ale ważnym elementem obrazu siebie, własnego „ja”. W znaczeniach przypisywanych jej przez mężczyzn jest źródłem (samodzielnego) zapewnienia rodzinie finansowych podstaw, zgodne z tożsamością określoną tradycyjnymi rolami, przez kobiety zaś – źródłem upodmiotowienia i uwolnienia od tradycyjnie przypisanych ról. Jest źródłem osobistego rozwoju, przestrzenią testowania wzajemnego wsparcia, a
także – dzięki wspólnemu doświadczaniu codzienności odmiennej od rodzinnej – źródłem partnerskiej bliskości…[…]

z fragmentu Zakończenia


[1] T. Szlendak, Socjologia rodziny..., op. cit., s. 439.

[2] Por. A. Giza-Poleszczuk, Rodzina a system społeczny. Reprodukcja i kooperacja w perspektywie interdyscyplinarnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005; J. F. Gubrium, J. A. Holstein, What Is Family?, Mayfield Publishing Company, Mountain View 1990.

[3] Por. Z. Bauman, Ponowoczesna szkoła…, op. cit., s. 151–153; idem, Wieczność…, op. cit.

[4] Kwestię tradycyjnego wychowania w zależności od płci szczegółowo wyjaśniam w podrozdziale 1.3.

H. Domański, A. Firkowska-Mankiewicz, K. Janicka, A. Titkow, Społeczeństwo bez reguł…, op. cit.

[6] P. Berger, H. Kellner, Marriage and the Construction of Reality, „Diogenes” 1964, No. 46, s. 1–25.

[7] A. Aviram,*Navigating Through the Storm: Reinventing Education for Postmodern Democracies*, Sense Publishers, Rotterdam 2010.

[8] Przymus rozumiany jest tu jako pewnego rodzaju powinność ontologiczna, której realizację można uznać za zasługę wobec partnera(-ki), zwłaszcza jeśli wymaga ona przezwyciężenia szczególnych przeszkód w relacji. Nie utożsamiam zatem w takim ujęciu przymusu z imperatywem wewnętrznym.

[9] Por. H. Palska, Bieda…, op. cit., s. 99–104.

[10] A. Siciński, Styl życia. Przemiany we współczesnej Polsce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1978, s. 13–14 za: ibidem, s. 18.

Wybrane dla Ciebie
Drew Struzan nie żyje. Stworzył legendarne plakaty do filmów
Drew Struzan nie żyje. Stworzył legendarne plakaty do filmów
Paryż w sercu Warszawy. 11. edycja Gali French Touch – La Vie en Rose
Paryż w sercu Warszawy. 11. edycja Gali French Touch – La Vie en Rose
Koniec pewnej epoki. MTV wyłączy nadawanie
Koniec pewnej epoki. MTV wyłączy nadawanie
(A)Polityczna hańba Eurowizji. Koniec udawania walki o wolność? [OPINIA]
(A)Polityczna hańba Eurowizji. Koniec udawania walki o wolność? [OPINIA]
Maciej Musiał dołączył do akcji "Ostatni dzwonek". Ważny apel do wszystkich
Maciej Musiał dołączył do akcji "Ostatni dzwonek". Ważny apel do wszystkich
Obraz Basquiata zadebiutuje na aukcji. Oczekuje się rekordowej ceny
Obraz Basquiata zadebiutuje na aukcji. Oczekuje się rekordowej ceny
Taylor Swift świętuje kolejny rekord. Ma wielkie powody do dumy
Taylor Swift świętuje kolejny rekord. Ma wielkie powody do dumy
EBU wycofuje listopadowe głosowanie ws. udziału Izraela w Eurowizji. Decyzja zapadnie w grudniu
EBU wycofuje listopadowe głosowanie ws. udziału Izraela w Eurowizji. Decyzja zapadnie w grudniu
Amerykański debiut Jana Komasy. Jego "Rocznica" zaskakuje proroczą wizją
Amerykański debiut Jana Komasy. Jego "Rocznica" zaskakuje proroczą wizją
Spektakl "Cnoty niewieście albo dziwki w majonezie" w Teatrze Stu w Krakowie: Wyprasowana Polska i niewyżyta "inteligencja" [RECENZJA]
Spektakl "Cnoty niewieście albo dziwki w majonezie" w Teatrze Stu w Krakowie: Wyprasowana Polska i niewyżyta "inteligencja" [RECENZJA]
Warszawa stolicą kina. Rusza 41. Warszawski Festiwal Filmowy
Warszawa stolicą kina. Rusza 41. Warszawski Festiwal Filmowy
Polacy nadal w grze! Wiemy, kto awansował do III etapu Konkursu Chopinowskiego
Polacy nadal w grze! Wiemy, kto awansował do III etapu Konkursu Chopinowskiego
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀