Ukazał się album poświęcony wystawie "Fragment" Mirosława Bałki

Ekspozycja "Fragment" była prezentowana w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie

Obraz
Źródło zdjęć: © "__wlasne

Album poświęcony "Fragmentowi" - ekspozycji prac wideo Mirosława Bałki - zawiera zdjęcia kadrów z filmów pokazywanych na wystawie oraz komentarze m.in. filozofa Zygmunta Baumana i krytyka sztuki Juliana Heynena na temat twórczości tego wybitnego współczesnego rzeźbiarza.

Ekspozycja "Fragment" była prezentowana w Centrum Sztuki Współczesnej w Zamku Ujazdowskim w Warszawie od stycznia do kwietnia 2011 r., od 28 października do 8 stycznia 2012 r. wystawa jest pokazywana w Akademie der Kuenste w Berlinie.

W albumie poświęconym wystawie znalazły się zdjęcia kadrów prac wideo Bałki oraz eseje na temat jego twórczości autorstwa filozofa Zygmunta Baumana , krytyków sztuki - Juliana Heynena, Francesa Morrisa i Piotra Krajewskiego, oraz kuratora wystawy "Fragment" Marka Goździewskiego.

Bałka zaczął kręcić krótkie filmy ponad 10 lat temu. Na wystawie "Fragment" zaprezentowano ponad 20 z nich: od najstarszych prac z 1998 r. po najnowsze, pokazywane po raz pierwszy. Tematem podejmowanym przez artystę jest często Holokaust.

"Stoję teraz w samym oku cyklonu" - opisuje swoją wizytę na Zamku Ujazdowskim Zygmunt Bauman, odnosząc się do instalacji wideo "Carrousel", przedstawiającej wirujące, filmowane jakby z kręcącej się karuzeli baraki obozu na Majdanku. "Ja, egzemplarz homo sapiens, gatunku znanego z umiłowania do pędu, kultu szybkości i pysznienia się swą ruchliwością, jestem jedynym nieruchomym kołkiem w rozpędzonym wirze. Wirują wokół mnie baraki Majdanka - po to niegdyś klecone, by pęd się u ich progu raz na zawsze kończył i by ruchliwości pewnych egzemplarzy homo sapiens kres położyć nieodwracalny" - napisał filozof.

Kurator wystawy "Fragment" Marek Goździewski, tłumacząc obecność zagłady w twórczości Bałki, zauważa, że artysta, dorastający w Otwocku - mieście zamieszkiwanym przed wojną przez Żydów - przez wiele lat był nieświadomy jego historii. Często jednak odwiedzał cmentarz żydowski, gdyż - jak tłumaczył sam Bałka - miał poczucie, że nekropolia ma "coś z obrazów Caspara Davida Friedricha". Po latach, gdy poznał losy dawnych mieszkańców Otwocka, wywiezionych w sierpniu 1942 r. do Treblinki, Bałka podjął osobiste zobowiązanie do zajęcia się tematem zagłady.

Kilka filmów prezentowanych na wystawie wyświetlano na powierzchniach umieszczonych płasko na podłodze, utworzonych z gładko usypanej soli. W komentarzu opublikowanym w albumie niemiecki krytyk sztuki Julian Heynen podkreśla, że sól w twórczości Bałki symbolizuje zarówno substancję podtrzymującą życie, jak i jego sproszkowaną pozostałość: pot i łzy.

Artysta - według Heynena - nie opowiada o zagładzie w sposób dosłowny, obrazy nie są bezpośrednie, podobnie jak niebezpośrednia jest pamięć Bałki o Holokauście - urodzony w 1958 r. artysta reprezentuje pokolenie niedoświadczone wojną. Jedna z prac wideo Bałki pt. "Winterreise", na którą składają się trzy filmy: "Bambi 1", "Bambi 2" i "Staw", jest wynikiem samotnej, zimowej podróży artysty do obozu w Brzezince. Dwa filmy pokazują spacerujące w zimowym pejzażu sarny. Romantyczny nastrój tego obrazu zaburza widoczne na pierwszym planie ogrodzenie z drutu kolczastego.

Bałka to uznany na świecie rzeźbiarz, jego prace są częścią kolekcji prestiżowych muzeów i galerii. W 2009 r. w Hali Turbin w londyńskiej galerii Tate Modern artysta pokazał pracę "How it is" - gigantyczny metalowy kontener, którego wnętrze, pokryte materiałem pochłaniającym światło, było całkowicie ciemne. Brytyjska prasa uznała wówczas tę pracę za najlepszą pokazywaną w tym miejscu.

Najbardziej znanymi pracami Bałki są minimalistyczne rzeźby geometryczne, wykonywane z prostych materiałów: kamienia, drewna, soli, popiołu, mydła. Artysta podejmuje w swojej twórczości temat ludzkiego ciała, pamięci i przemijania.
(PAP)

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Paryż w sercu Warszawy. 11. edycja Gali French Touch – La Vie en Rose
Paryż w sercu Warszawy. 11. edycja Gali French Touch – La Vie en Rose
Koniec pewnej epoki. MTV wyłączy nadawanie
Koniec pewnej epoki. MTV wyłączy nadawanie
(A)Polityczna hańba Eurowizji. Koniec udawania walki o wolność? [OPINIA]
(A)Polityczna hańba Eurowizji. Koniec udawania walki o wolność? [OPINIA]
Maciej Musiał dołączył do akcji "Ostatni dzwonek". Ważny apel do wszystkich
Maciej Musiał dołączył do akcji "Ostatni dzwonek". Ważny apel do wszystkich
Obraz Basquiata zadebiutuje na aukcji. Oczekuje się rekordowej ceny
Obraz Basquiata zadebiutuje na aukcji. Oczekuje się rekordowej ceny
Taylor Swift świętuje kolejny rekord. Ma wielkie powody do dumy
Taylor Swift świętuje kolejny rekord. Ma wielkie powody do dumy
EBU wycofuje listopadowe głosowanie ws. udziału Izraela w Eurowizji. Decyzja zapadnie w grudniu
EBU wycofuje listopadowe głosowanie ws. udziału Izraela w Eurowizji. Decyzja zapadnie w grudniu
Amerykański debiut Jana Komasy. Jego "Rocznica" zaskakuje proroczą wizją
Amerykański debiut Jana Komasy. Jego "Rocznica" zaskakuje proroczą wizją
Spektakl "Cnoty niewieście albo dziwki w majonezie" w Teatrze Stu w Krakowie: Wyprasowana Polska i niewyżyta "inteligencja" [RECENZJA]
Spektakl "Cnoty niewieście albo dziwki w majonezie" w Teatrze Stu w Krakowie: Wyprasowana Polska i niewyżyta "inteligencja" [RECENZJA]
Warszawa stolicą kina. Rusza 41. Warszawski Festiwal Filmowy
Warszawa stolicą kina. Rusza 41. Warszawski Festiwal Filmowy
Polacy nadal w grze! Wiemy, kto awansował do III etapu Konkursu Chopinowskiego
Polacy nadal w grze! Wiemy, kto awansował do III etapu Konkursu Chopinowskiego
Michał Sikorski dołączył do akcji "Ostatni dzwonek". Mówi, czego żałuje do dziś
Michał Sikorski dołączył do akcji "Ostatni dzwonek". Mówi, czego żałuje do dziś