W Awinionie widzowie spierali się z Warlikowskim o „(A)pollonię”

Obraz
Źródło zdjęć: © Inne

„(A)pollonia”, spektakl warszawskiego Nowego Teatru w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, który do niedzieli można było oglądać na festiwalu teatralnym w Awinionie, wywołał żywe reakcje widowni. Entuzjaści i przeciwnicy tego przedstawienia starli się w publicznej debacie, a na ich pytania odpowiadał polski reżyser.

Przez cztery wieczory można było oglądać polski spektakl na dziedzińcu honorowym Pałacu Papieży w Awinionie. Jeszcze przed rozpoczęciem festiwalu na południu Francji, media anonsowały „(A)pollonię” jako jedno z najbardziej oczekiwanych przedstawień, obok czteroczęściowego dzieła libańsko-kanadyjskiego artysty Wajdiego Mouawada „Krew obietnic”. Zaraz po premierze w Awinionie, główne opiniotwórcze dzienniki: „Le Monde”, „Le Figaro” i „Liberation” zamieściły bardzo pochlebne recenzje spektaklu Nowego Teatru.

Bardziej zróżnicowane były reakcje festiwalowej widowni. Do gorącej debaty doszło podczas weekendowego spotkania publiczności z Warlikowskim i współautorem tekstu Piotrem Gruszczyńskim.

Gorąca dyskusja na szczelnie wypełnionym dziedzińcu szkoły sztuk pięknych w Awinionie rozpoczęła się, gdy jeden z młodych francuskich widzów spektaklu, przyznał, że „(A)pollonia” go mocno rozczarowała.
- Czuję ogromny smutek i pustkę, gdyż poprzednie Pana spektakle niezwykle mnie poruszyły - powiedział zwracając się do Warlikowskiego.
Młody dyskutant zarzucił mu, że ponad czterogodzinnemu przedstawieniu brak jest płynności i przypomina montaż niepowiązanych scen. Inna uczestniczka debaty uważała z kolei, że reżyser „(A)pollonii” nadużywa w spektaklu filmów wideo, wyświetlanych na ekranie za grającymi aktorami.

Reżysera wzięła w obronę duża część sali.
- Obfitość obrazów daje właśnie rodzaj intensywności, której nie może dostarczyć sam tekst - argumentował jeden z młodych fanów Warlikowskiego, wsparty potem przez innych.
Gdy reżyser wspomniał o tym, że ekipa Nowego Teatru jest zadowolona z końcowego efektu, nagrodzono go głośnymi oklaskami.

Debata publiczności z reżyserem dotyczyła też istoty poruszanych w przedstawieniu spraw, zwłaszcza kwestii poświęcenia, okrucieństw wojny i Holokaustu.

Jeden z widzów spytał reżysera, dlaczego do spektaklu włączono fragment utworu J.M. Coetzeego , w którym znajduje się bulwersujące porównanie żydowskiej Zagłady do zabijania zwierząt w rzeźni.

- Kwestia zwierząt wprawia mnie w zakłopotanie. Czuję się kompletnie zwierzęciem, nie postrzegam się jako obraz Boży, nie dostrzegam zresztą samego Boga - odparł polski reżyser.
Przyznał, że czuje się zakłopotany wobec pytania, kim właściwie jest. Jego zdaniem, mówienie o wyższości człowieka jest problematyczne w sytuacji, gdy człowiek pogrążony w depresji nie jest zdolny - jak małpa – do tak prostej czynności jak np. strącenie z drzewa bananów za pomocą kija.

„(A)pollonia” jest oparta na tekstach starożytnych greckich tragików: Ajschylosa i Eurypidesa oraz współczesnych pisarzy: Hanny Krall , Jonathana Littella , J.M. Coetzeego i innych. Autorem adaptacji są wspólnie Krzysztof Warlikowski, Piotr Gruszczyński i Jacek Poniedziałek. Scenografia jest dziełem Małgorzaty Szczęśniak.

Autorzy spektaklu konfrontują ofiary z katami, począwszy od czasów antycznej Grecji, aż po dwudziestowieczny nazizm. Wędrówka przez krwawe dzieje ludzkości ukazano przez pryzmat kobiecego poświęcenia. Na scenie widzowie oglądają więc poświęcające swoje życie mityczne postacie kobiet - Alkestis i Ifigenię, obok autentycznej bohaterki Apolonii Machczyńskiej-Świątek, zamordowanej przez nazistów za ratowanie w czasie II wojny światowej Żydów zagrożonych zagładą.

Wybrane dla Ciebie

Erykah Badu w Polsce. Podwójna uczta dźwięków w Gdyni
Erykah Badu w Polsce. Podwójna uczta dźwięków w Gdyni
Kultura WPełni. Anna Maria Sieklucka o życiu po filmie "365 dni" i nowym thrillerze
Kultura WPełni. Anna Maria Sieklucka o życiu po filmie "365 dni" i nowym thrillerze
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na Festiwal Moniuszki
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na Festiwal Moniuszki
Lot nad publicznością, ogień, tryskający gejzer. Show, jakiego PGE Narodowy nie widział
Lot nad publicznością, ogień, tryskający gejzer. Show, jakiego PGE Narodowy nie widział
ORLEN otwiera Strefy Melomana z okazji Konkursu Chopinowskiego
ORLEN otwiera Strefy Melomana z okazji Konkursu Chopinowskiego
Czym jest dziś kultura? Zobaczcie relację ze spotkania WP Kultura
Czym jest dziś kultura? Zobaczcie relację ze spotkania WP Kultura
SYSTEM OF A DOWN zagra drugi koncert w Warszawie na PGE Narodowym
SYSTEM OF A DOWN zagra drugi koncert w Warszawie na PGE Narodowym
86. rocznica śmierci. Po wkroczeniu bolszewików popełnił samobójstwo
86. rocznica śmierci. Po wkroczeniu bolszewików popełnił samobójstwo
Światowa premiera w Polsce. "Nie byłem w stanie wyobrazić sobie lepszego filmu"
Światowa premiera w Polsce. "Nie byłem w stanie wyobrazić sobie lepszego filmu"
Nostalgiczna opowieść o miłości i samotności – nowa premiera Agi Laury
Nostalgiczna opowieść o miłości i samotności – nowa premiera Agi Laury
Ten Polak podbija świat. 10-minutowa owacja na stojąco
Ten Polak podbija świat. 10-minutowa owacja na stojąco
"Między sztuką a sercem". W Puławach otwarto wystawę poświęconą Izabeli Czartoryskiej
"Między sztuką a sercem". W Puławach otwarto wystawę poświęconą Izabeli Czartoryskiej