Uczyli się od Podsiadły, Jaroszka, Szulc i Walczuka – poznaj wszystkich twórców FENOMENU
FENOMEN (FNOMN) to interdyscyplinarna platforma dla twórców – muzyków, grafików, reżyserów i fotografów. Choć punktem wyjścia jest muzyka, każdy projekt powstaje zespołowo i łączy różne dziedziny sztuki. Zamiast rywalizacji – współpraca. Zamiast solowych występów – wspólna premiera.
W ramach FENOMENU artyści przygotowują spójne audiowizualne projekty, które od 22.08. dostępne są w aplikacji ZORZA i na fnomn.art. Na żywo zaprezentowane zostaną podczas finałowego przystanku festiwalu w Katowicach, gdzie scena FNOMN przyniesie premierowe wykonania singli, a dedykowana strefa odkryje pełnię projektu - od teledysków, przez okładki, po sesje zdjęciowe towarzyszące wydaniom.
Zgłoszenia i selekcja finalistów
Pod koniec kwietnia do projektu zgłosiło się kilka tysięcy osób z całej Polski. Ich zadaniem było udzielić kreatywnej odpowiedzi na pytanie: "Na czym polega Twój FENOMEN?". Wszystkie filmy zgłoszeniowe osiągnęły w sumie ponad 8 milionów wyświetleń w mediach społecznościowych, co pokazuje ogromne zainteresowanie i potencjał wokół inicjatywy.
Spośród nich zostało wyłonionych 24 zwycięzców – po sześć projektów w każdej z czterech dziedzin: muzyka, fotografia, video oraz grafika. Twórcy zostali połączeni w interdyscyplinarne zespoły, które przez kolejne tygodnie wspólnie z mentorami pracowały nad nowym utworem muzycznym i jego pełną oprawą wizualną.
– Zgłosili się do nas ludzie, którzy są już bardzo zaawansowani w swoich karierach i totalni nowicjusze. Teraz próbujemy to tak wymieszać, aby miało sens dla ogólnego zarysu projektu – mówił podczas obrad jury Bartłomiej Walczuk, mentor kategorii grafika.
FENOMEN to współpraca, nie rywalizacja
W odróżnieniu od klasycznych talent show, FNOMN stawia na wspólne tworzenie. Zespoły składające się z muzyków, grafików, fotografów i reżyserów budują jedną, spójną opowieść prezentowaną na żywo podczas finału festiwalu ZORZA wspieranego przez T-Mobile w Katowicach.
Finaliści FENOMENU – nowa fala twórców
Wśród muzyków są artyści o różnorodnych stylach - od alternatywnego, akustycznego popu po klubowe, elektroniczne brzmienia. Ich muzyka łączy emocję z nowoczesnością. Opublikowane premiery z projektu FENOMN to bardzo wyrazisty głos młodego pokolenia:
- Daniel Godson zachwyca soulowym wokalem i wrażliwością.
- Kachus za pomocą niebanalnych metafor obrazuje przekrój dzisiejszego społeczeństwa.
- Krzyk Mody wnosi świeżość i radość do polskiego, gitarowego grania.
- Livka hipnotyzuje delikatnym głosem, przeszywając jednocześnie swoimi poetyckimi tekstami.
- NEWSKIN reinterpretuje muzykę elektroniczną znaną z największych festiwali.
- Odet zaraża swoją energią i nie boi się eksperymentować z różnymi stylami.
Finaliści grupy video to młodzi filmowcy eksplorujący różne techniki, estetyki i tematy. Ich teledyski są odważne i bezkompromisowe:
- Aleksy Kostka-Zawadzki w klipie do utworu "Czuły punkt" ukazuje ogromną wrażliwość i czułość w opowiadaniu historii: https://www.youtube.com/watch?v=VPw0Kd-N_0Y
- Dominik Nawrocki w klipie "MAMY CZAS" udowadnia, że pomysł na teledysk to klucz do sukcesu: https://www.youtube.com/watch?v=3EPtw8e9NNc
- Karolina Wojtas w charakterystycznej dla siebie estetyce, obraca klimat i znaczenie utworu "Dotknięta przez słońce" o 180 stopni: https://www.youtube.com/watch?v=XB7_49_vlN0
- Maciej Buszman w teledysku do utworu "Nie płacz za mną zbyt często!" zaprasza do wykreowanego, postmodernistycznego świata: https://www.youtube.com/watch?v=3RBeTu3G3Do
- Magda Chmielewska w "Berku" przedstawia swoją artystyczną subtelność i z ogromną starannością skupia się na symbolice utworu: https://www.youtube.com/watch?v=nlNoM5qcRHU
- Tomasz Kempski stawia na oszczędną w wyrazie formę, która idealne współgra z emocjami zawartymi w singlu "Na dno": https://www.youtube.com/watch?v=6_Pjz75ms2Q
W fotografii wyłonione osoby prezentują wyjątkową umiejętność przełożenia wrażliwości muzyków na ich wizerunek:
- Alicja Kozak z modowym zacięciem ukazuje klubowy charakter zespołu NEWSKIN.
- Krzysztof Żabski udowadnia w sesji dla Livki, że w fotografii studyjnej czuję się jak ryba w wodzie.
- Ola Szczęch-Stencel swój analogowy styl w sesji dla Daniela Godsona przedstawiła w iście filmowy, epicki sposób.
- Paulina Byczek razem z Kachus odkrywa piękno codziennych ulicznych scen.
- Róża Kadi z charakterystycznego dla siebie odcieniu czerwieni, czyni motyw przewodni projektu Odet.
- Szymon Kowalczyk czerpie garściami z estetyki sitcomów z lat 90’ i kreuje surrealistyczne scenki z zespołem Krzyk Mody
Finaliści kategorii grafika to twórcy, którzy inspirując się trendami w brandingu, rozwijają własny styl, często łącząc go z doświadczeniem w innych obszarach kreatywnych.
- Amelia Cel w projekcie dla Kachus inspiruje się kampową estetyką z początku lat 2000. i miesza ją z "babcinymi" koronkami.
- Henryk Brzeski w projekcie dla Livki wykorzystuje rzeźbę do stworzenia intrygującego projektu 3D z wizerunkiem artystki.
- Jakub Szlaszyński w projekcie dla Daniela Godsona eksploruje różne techniki i narzędzia, aby przedłużyć core pomysłu na teledysk do utworu artysty.
- Kasia Friedrich dla zespołu NEWSKIN stworzyła bardzo minimalistyczny, wyrazisty i digitalowy projekt, który bawi się konwencją.
- Krzysztof Piła dla Odet przygotował komunikację wizualną opartą na geometrycznych figurach w dziewczęcych kolorach.
- Zu Rogala w swój projekt graficzny dla Krzyku Mody włożyła również swoje kompetencje z zakresu tworzenia kampanii marketingowych 360°
Mentorzy, którzy inspirują
Każda dziedzina ma swojego mentora — doświadczonego artystę i twórcę, który towarzyszy uczestnikom, ocenia zgłoszenia i wspiera ich rozwój. Dawid Podsiadło wra mach FNOMNU pomaga młodym artystom odnaleźć własny styl i rozwijać muzyczną autentyczność. Jak podkreśla artysta: "ponad dziesięć lat w branży nauczyło mnie, że żaden artysta nie tworzy w próżni. Każde spotkanie, każda rozmowa, każdy impuls od innych zostawia ślad. Projekt FNOMN to miejsce, gdzie eksperymentujemy, by stworzyć coś trwałego. To przestrzeń, w której łączymy muzyków z grafikami, fotografami i reżyserami, by wspólnie mogli opowiedzieć historię. Przeglądając zgłoszenia, nie szukaliśmy perfekcji technicznej, ale ludzi, którzy mają coś do powiedzenia i potrafią dotknąć emocji. Były zgłoszenia fajne, śmieszne i wzruszające, szeroki wybór od A do Z".
Daniel Jaroszek to ceniony reżyser i fotograf. Twórca między innymi filmu "Johnny" oraz teledysku "Trofea" Dawida Podsiadły. Doświadczenie zdobywał w reklamie, pracując dla największych światowych marek. Jego wsparcie inspiruje uczestników do kreatywnego eksplorowania języka obrazu. Jak tłumaczy: "jeżeli jest reżyser, fotograf, artysta, który śpiewa utwór czy grafik, który będzie to uzupełniał, to chcieliśmy ich tak poskładać, aby każdy się uzupełniał".
Dorota Szulc – fotografka młodego pokolenia, działająca przede wszystkim w obszarach fotografii mody oraz reklamowej. Rozwija się również w branży muzycznej i kulturze. W roli mentorki pomaga finalistom odnaleźć własną wrażliwość wizualną.
Bartłomiej Walczuk, designer i art director wyspecjalizowany w brandingu, typografii i okładkach wydawnictw muzycznych. W Osom Studios łączy te światy i kompetencje, tworząc visual storytelling dla osób i marek. Jego wskazówki wspierają uczestników w tworzeniu spójnych i oryginalnych identyfikacji wizualnych.
FNOMN to społeczność, która czerpie inspiracje od uznanych twórców, m.in. Dawida Podsiadły, Daniela Jaroszka, Doroty Szulc i Bartłomieja Walczuka. To miejsce, w którym spotykają się nowe talenty, by wspólnie rozwijać swoje pomysły i wnosić świeżą energię na polską scenę kulturową.
Efekty pracy zwycięzców będzie można posłuchać i zobaczyć od 22.08.2025 na portalach streamingowych, na stronie programu - FNOMN.ART oraz w aplikacji ZORZA – gdzie zarejestrowani użytkownicy mogą oddawać głosy na swoich ulubieńców. Zwieńczeniem całego projektu będzie natomiast finał w Katowicach (29–30 sierpnia), gdzie publiczność będzie miała okazję zobaczyć i usłyszeć efekty projektu FNOMEN – na żywo i w pełnym wymiarze. Dla wielu twórców to dopiero początek drogi – i bardzo możliwe, że właśnie dzięki ZORZY wpieranej przez T-Mobile, poznamy nazwiska artystów, które za chwilę będą znać wszyscy.
Bilety na ostatni przystanek w Katowicach wciąż dostępne na eBilet.pl