Dzieje kultury francuskiej

Obraz
Źródło zdjęć: © Inne

Nowe idee polityczne oraz napływ do Francji szlachetnych metali pociągnęły za sobą nie tylko zmiany ekonomiczne, ale doprowadziły do przekształcenia postaw społecznych i powstania nowej hierarchii wartości. Pieniądz zmodyfikował w ciągu siedemnastego stulecia sposób zachowania i styl życia większości Francuzów. Skąpiec oraz Don Juan Moliera pokazują bardzo wyraźnie znaczenie pieniądza w relacjach międzyludzkich. Własność ziemska, o którą należało nieustannie się troszczyć, nie mając nigdy pewności co do jakości i ilości zbiorów, straciła poważnie na wartości. Bardziej atrakcyjny okazał się rodzący się w manufakturach przemysł, a przede wszystkim możliwość nabywania królewskich urzędów. Chłopstwo i szlachta ziemska staną się pierwszymi ofiarami nowej sytuacji. Minister Henryka IV, Sully zachęcał już na początku wieku do unowocześniania metod uprawy ziemi, by stawić czoła wyzwaniom nowego społeczeństwa. W swoim Théâtre d’agriculture, protestant Olivier de Serres proponował zastąpienie tradycyjnej trójpolówki
przez płodozmian, zachęcał do hodowli jedwabników potrzebnych do produkcji jedwabiu i nakłaniał do uprawy kukurydzy. Coraz większej rangi nabierał także handel i wymiana ekonomiczna na szeroką skalę: Antoine de Montchréstien opublikował w 1615 r. traktat L’Ēconomie politique (Ekonomia polityczna), a Barthélemy de Laffemas stworzył Radę Handlu. Przekonane o swojej wartości, burżuazja i noblesse de robe skonsolidowały się przeciw starej, rodowej szlachcie. Natomiast bogate mieszczaństwo oraz arystokracja uznawały podobne wartości i podzielały poglądy oraz prowadziły podobny styl życia. Pojawiły się nowe elity społeczne – urzędnicy królewscy, bankierzy, handlowcy, adwokaci i to właśnie oni reprezentowali cały trzeci stan podczas ostatnich przed Rewolucją Stanów Generalnych, zwołanych w 1614 r. Mieszczanie, których ideałem było ciągle jeszcze cnotliwe i stabilne życie, objąwszy posady urzędników państwowych, osiedlali się w Marais, dzielnicy, która w tamtym czasie była centrum kulturalnym i ekonomicznym Paryża.
Grupa ta nie wytworzyła odrębnego stylu życia, starała się raczej naśladować zachowania i postawy arystokracji. Molier pokazał w karykaturalny sposób tę naśladowczą manię w Mieszczaninie szlachcicem (Le bourgeois gentilhomme, 1670), nie pozostawiając jednoczenie suchej nitki na samym obiekcie naśladownictwa. Ze środowiska mieszczańskiego pochodzić jednak będą wszyscy najwięksi twórcy tej epoki: P. Corneille, J. Racine, B. Pascal.

Pamięć o wojnach religijnych i częste zamieszki wpływały na styl życia w 1 poł. XVII w. Bogaci zamieszkiwali rezydencje z dala od niebezpiecznych miast. Zachęcał do tego sam król Henryk IV. Książęta i szlachta urzędnicza wznosili zamki, z których niektóre zostaną później zniszczone przez Richelieu. Bâville było rezydencją rodziny Lamoignon, Maisons – posiadłością René de Longueila, Fouquet zbudował Vaux-le-Vicomte. Zamki te zaludniały się latem, a na zimą ich właściciele sprowadzali się do Paryża. Szczególną popularnością cieszyły się okolice Luwru oraz tereny wokół Placu Królewskiego (dzisiejszy Place des Vosges), położonego w dzielnicy Marais, a także okolice pałacu Luksemburskiego zbudowanego dla Marii Medycejskiej, oraz tereny położone wokół Saint-Germain-des-Prés.

Luwr był w pierwszej połowie wieku centrum władzy i ośrodkiem życia artystycznego. W latach 1643-52 Anna Austriaczka z powodu frondy zamieszkała w Pałacu Kardynała, który stanie się Pałacem Królewskim, Palais Royal. Luwr był nieustannie wzbogacany i upiększany. Król przebywał także w swoich rezydencjach w Fontainebleau, w Vincennes czy w zamkach nad Loarą. Monarcha organizował tam różnorodnego rodzaju rozrywki i widowiska, które miały podkreślić jego potęgę i wielkość. Zabawa była także obrazem wspólnoty między księciem, możnymi i mieszkańcami miast. Małżeństwa, narodziny potomków stawały się okazją do festynów, w których wykorzystane zostają wszystkie rodzaje sztuki. Szczególną rolę pełnił w nich jednak balet. Ten rodzaj sztuki wymagał współpracy dworzan, którzy proponowali temat, poetów piszących tekst oraz muzyków i „maszynistów” odpowiedzialnych za inscenizację. Pierwszy balet francuski – Ballet comique de la Reine (Komiczny balet Królowej; 1581) – został wystawiony z okazji ślubu księcia de Joyeuse i
poświęcony był urokom rzucanym przez boginię Kirke. Wśród innych baletów uświetniających dworskie festyny można wymienić Ballet de Tancréde (Balet Tankreda; 1619), Plaisirs de l’Ile enchantée (Rozkosze zaczarowanej wyspy; 1664), Ballet de Psyché (Balet Psyche; 1656). Te dworskie przyjemności nie były udziałem większości społeczeństwa, która żyła dość skromnie.

Miasta i wsie

Francja za czasów Ludwika XIV liczyła ok. 16 mln mieszkańców i była jednym z najbardziej zaludnionych krajów europejskich. We francuskiej rodzinie rodziło się średnio pięcioro dzieci. Przyrost demograficzny był jednak bardzo powolny ze względu na dużą śmiertelność niemowląt, której przyczyną, obok głodu i epidemii, była często bardzo zła opieka. W XVII w. większość społeczeństwa mieszkała jeszcze na wsi, której znaczenie ekonomiczne było niezaprzeczalne. Podziały społeczne przebiegały zasadniczo według zasad redniowiecznych. Szlachta i kler były stanami uprzywilejowanymi, natomiast stan trzeci, do którego należała cała reszta społeczeństwa musiał dźwigać fiskalne ciężary. Wewnątrz każdego stanu istniały jednak duże różnice, których zasadniczym kryterium było bogactwo. Niemniej w wieku XVII ciągle możliwe było przejście do innego stanu. Bogaci mieszczanie kupowali urzędy i ziemie, by uzyskać szlachectwo.

Mieszkająca na wsi szlachta, nie miała szansy na otrzymanie królewskich pensji i musiała korzystać wyłącznie ze swoich praw feudalnych, które egzekwowała od chłopów. Jej podstawowym źródłem utrzymania było rolnictwo, a w czasach kryzysu sprzedaż części majątku. Obok chłopów pracujących w majątkach szlacheckich istniała grupa bogatych gospodarzy posiadających własne ziemie. Życie mieszkańców wsi było jednak niezwykle trudne: susze albo przymrozki mogły w każdej chwili zaburzyć kruchą ekonomię wiejską.

Życie w miastach ciągle jeszcze toczyło się między murami. Bramy miejskie pozostawały otwarte tylko w dzień, nocą za ulice były ciemne i niebezpieczne. Większość rodzin mieszkała w jednoizbowych lub dwuizbowych mieszkaniach. Warunki higieniczne były bardzo złe, w miastach brakowało kanalizacji. Niemniej wygląd wielkich miast zaczął powoli ulegać zmianie – pod wpływem klasycystycznych nastrojów projektowano i tworzono duże place, szerokie promenady, ogrody i wznoszono monumentalne budowle.

Wybrane dla Ciebie

Polacy nadal w grze! Wiemy, kto awansował do III etapu Konkursu Chopinowskiego
Polacy nadal w grze! Wiemy, kto awansował do III etapu Konkursu Chopinowskiego
Michał Sikorski dołączył do akcji "Ostatni dzwonek". Mówi, czego żałuje do dziś
Michał Sikorski dołączył do akcji "Ostatni dzwonek". Mówi, czego żałuje do dziś
Zmiany w T.Love. Hirek Wrona: to może być dla nich artystycznie ożywcze
Zmiany w T.Love. Hirek Wrona: to może być dla nich artystycznie ożywcze
Intymna opowieść o życiu. Mariusz Walter opowiada, jak poznał przyszłą żonę
Intymna opowieść o życiu. Mariusz Walter opowiada, jak poznał przyszłą żonę
Halestorm w Polsce już 30 października w COS Torwar
Halestorm w Polsce już 30 października w COS Torwar
Nie żyje Barbara Szczepuła. Kronikarka i reportażystka miała 79 lat
Nie żyje Barbara Szczepuła. Kronikarka i reportażystka miała 79 lat
T.Love rozstaje się z Janem Benedekiem. Muniek Staszczyk: To trudne małżeństwo, które się rozpadło. Znów
T.Love rozstaje się z Janem Benedekiem. Muniek Staszczyk: To trudne małżeństwo, które się rozpadło. Znów
Austria zrezygnuje z Eurowizji? Stawia konkretny warunek
Austria zrezygnuje z Eurowizji? Stawia konkretny warunek
Znamy laureata Literackiej Nagrody Nobla
Znamy laureata Literackiej Nagrody Nobla
Konkurs Chopinowski łączy miliony Polaków.  "Wchodzi we wszystkie strefy życia kulturalnego"
Konkurs Chopinowski łączy miliony Polaków. "Wchodzi we wszystkie strefy życia kulturalnego"
Koreański pianista świetnie mówi po polsku. "Kocham Chopina i Polskę"
Koreański pianista świetnie mówi po polsku. "Kocham Chopina i Polskę"
Czterech Polaków w II etapie Konkursu Chopinowskiego. Jury wybrało 40 pianistów
Czterech Polaków w II etapie Konkursu Chopinowskiego. Jury wybrało 40 pianistów