Z Tate Modern do Warszawy. Christelle Oyiri i "Ghost Rider" w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta
Interaktywna sztuka prosto z Tate Modern zawita do Warszawy. Od 20 listopada w Zachęcie będzie można oglądać instalację "Ghost Rider" Christelle "Crystallmess" Oyiri, przygotowaną w ramach projektu "BMW Art Club. Przyszłość to sztuka". To multisensoryczne spotkanie z jedną z najciekawszych artystek młodego pokolenia.
Od 20 listopada warszawska Zachęta otwiera przestrzeń dla projektów, które redefiniują współczesne doświadczenie sztuki. W ramach tegorocznej odsłony "BMW Art Club. Przyszłość to sztuka" publiczność zobaczy instalację "Ghost Rider" autorstwa francuskiej artystki i DJ-ki Christelle "Crystallmess" Oyiri – twórczyni, która łączy technologiczne innowacje z duchową energią muzyki klubowej.
Artystka między klubem a galerią
Crystallmess od kilku lat konsekwentnie buduje swoją pozycję na styku sztuki współczesnej, muzyki i performansu. Jej sety rozbrzmiewały podczas Primavery, w przestrzeniach Tate Modern czy paryskiej Bourse de Commerce, a sama artystka potrafi jednym ruchem porwać tłumy do tańca. Równie swobodnie, jak w klubach, funkcjonuje w kontekście galerii – o muzyce potrafi pisać mikroeseje publikowane o świcie na Instagramie, zestawiając na przykład Playboia Cartiego z eksperymentalnymi performansami Johna Cage’a.
"Kultura WPełni". Daniel Olbrychski nie zamierza milczeć. "Dlaczego miałbym mieć odebrany głos?"
W wywiadach wielokrotnie podkreśla duchowy wymiar swojej praktyki.
— Sprawienie, że ludzie tańczą, jest czymś duchowym i ezoterycznym. Oddają część swojej energii, stają się wrażliwi i podążają za ruchem ciała — mówiła w rozmowie z magazynem "Goat".
Jej twórczość czerpie z afrykańsko-karaibskich korzeni i łączy je z refleksją nad kolonializmem oraz doświadczeniem czarnej kobiety: "Muzyka to często punkt wyjścia do moich prac - szczególnie klubowa muzyka ze swoimi regionalizmami i elementami charakterystycznymi" - tłumaczyła na łamach "DailyArt Magazine".
Od Tate Modern do Zachęty. Czym jest "Ghost Rider"?
Instalacja, którą zobaczą widzowie w Warszawie, jest rozwinięciem projektu stworzonego latem dla Tate Modern w ramach cyklu "Infinities Commission". Tym razem "Ghost Rider" stanie się jeszcze bardziej interaktywny. Jak zapowiada kurator wydarzenia Michał Grzegorzek, praca wykorzystuje sztuczną inteligencję, dzięki czemu reaguje na obecność widzów, łącząc rzeźbę, dźwięk, światło i obraz wideo.
Organizatorzy podkreślają, że w najnowszej odsłonie pojawią się również nowe technologie kształtowania rzeźby i komponowania muzyki, co zamieni doświadczenie odbioru sztuki w formę wielozmysłowego dialogu pomiędzy instalacją a publicznością.
Kiedy zobaczyć instalację?
"Ghost Rider" będzie można oglądać od 20 listopada 2025 do 1 lutego 2026 r. w sali Matejkowskiej Zachęty — Narodowej Galerii Sztuki. To jedna z najważniejszych propozycji tegorocznej edycji "BMW Art Club. Przyszłość to sztuka", która pokazuje, w jakim kierunku zmierza sztuka oparta na technologii — i jak może ona dotykać zarówno ciała, jak i emocji.