Zielona czarownica przeciwko systemowi. Rozliczenie polityków w krainie Oz 

"Wicked: Na dobre" odsłania mechanizmy władzy w krainie Oz – manipulację, faszystowskie strategie i polityczne intrygi. To spektakularne zakończenie musicalu, które pokazuje, jak decyzje elit wpływają na jednostki i całe społeczeństwo. To także ostateczna przysięga przyjaźni, która żyje ponad podziałami.

Cynthia Erivo w filmie "Wicked: Na dobre"Cynthia Erivo w filmie "Wicked: Na dobre"
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Bartosz Sąder

Finałowa część filmowej adaptacji musicalu "Wicked", zatytułowana "Wicked: Na dobre", zbliża się wielkimi krokami, a widzowie na całym świecie czekają na spektakularne zakończenie historii Elphaby i Glindy. Pierwsza część filmu uchwyciła przyjaźń, napięcia społeczne i początki politycznych machinacji w krainie Oz. Druga część będzie zaś kulminacją emocji – nie tylko w sferze osobistej dla głównych bohaterek, ale także w kontekście rozliczenia politycznego i społecznego całej krainy.

Bo "Wicked" tylko na pierwszy rzut oka jest opowieścią o przyjaźni dwóch kobiet. Tak naprawdę zawiera głębokie polityczne przesłanie. Historia musicalu sięga powieści Gregory’ego Maguire’a z 1995 r., która była antyfaszystowskim komentarzem społecznym. W niej Czarodziej stał się dyktatorem. Musical nie posunął się tak daleko na Broadwayu w 2003 r., jednak w subtelny sposób nawiązywał do polityki ery George’a W. Busha, m.in. inwazji na Irak i manipulacji opinią publiczną.

W krainie Oz stosowane są strategie typowe dla systemów totalitarnych: Czarodziej tworzy wroga wspólnego dla społeczeństwa, manipuluje opinią publiczną, wykorzystuje propagandę i marginalizuje grupy społecznie słabsze. Te działania mają wiele podobieństw do metod stosowanych przez reżimy faszystowskie – identyfikowanie "wroga" w społeczeństwie, indoktrynacja, wykluczanie i prześladowanie mniejszości, a także manipulowanie masami za pomocą charyzmatycznego przywódcy.

"Wiedźmin". Serialowy Jaskier: "To, że Henry odszedł z serialu, nie oznacza, że odszedł z naszego życia"

Elphaba, zielonoskóra czarownica staje się symbolem marginalizacji, sprzeciwienia się tyranii Czarodzieja. Glinda natomiast reprezentuje elity pełne przywilejów, którym pomaga utrzymanie statusu quo. I chociaż tłumom przedstawiana jest jako "Dobra", to jej publiczny wizerunek od początku kryje moralne dylematy. Ta dychotomia między bohaterkami jest sercem musicalu, a jednocześnie metaforą złożonych relacji społecznych i politycznych.

Już w pierwszej odsłonie baśni z Krainy Oz możemy zauważyć mechanizmy pełne manipulacji, propagandy i wykorzystywania ofiar do własnych celów – na czele ze Zwierzętami Oz i postacią Dr Dillamonda. Profesor Kozioł jest przykładem istoty, której prawa są systematycznie ograniczane. To odwołanie do historii i grup prześladowanych.

Polityczne podłoże Oz i uniwersalna alegoria

Krajobraz Oz, przedstawiony jako ogromny, prostokątny kontynent zamieszkany przez ludzi i mówiące Zwierzęta, staje się mikrokosmosem społeczeństwa podlegającego manipulacji. Czarodziej, przedstawiony jako autorytarna postać, wykorzystuje propagandę i strach, by zjednoczyć ludzi przeciwko Zwierzętom i utrzymać własną władzę. W ten sposób musical pokazuje mechanizmy faszyzmu i autorytaryzmu, które służą umacnianiu kontroli nad obywatelami.

Ariana Grande i Cynthia Erivo w filmie "Wicked: Na dobre"
Ariana Grande i Cynthia Erivo w filmie "Wicked: Na dobre" © Materiały prasowe | Universal Pictures

Elphaba, dzięki swojej wyjątkowej mocy i wrażliwości na krzywdę innych, staje się główną przeciwniczką Czarodzieja. Jest symbolem oporu wobec niesprawiedliwości i pokazuje, że odwaga jednostki może zainicjować zmiany społeczne.

W drugiej części filmu "Wicked: Na dobre", fabuła wchodzi w decydującą fazę. Elphaba staje przed ostatecznym wyzwaniem – nie tylko w konfrontacji z Czarodziejem, ale także w rozliczeniu całego systemu politycznego Oz.

Wielka susza i marginalizacja Zwierząt

Jednym z kluczowych wydarzeń, które uruchomiły polityczne działania Czarodzieja, była susza, która dotknęła całą krainę Oz. Brak opadów doprowadził do nieurodzaju i poważnych trudności gospodarczych – mieszkańcy cierpieli z powodu niedoboru pożywienia, wody i podstawowych dóbr. Pola nie wydawały plonów, a ceny żywności i innych towarów gwałtownie wzrosły, co wywołało niezadowolenie społeczne i poczucie zagrożenia.

W takiej sytuacji Czarodziej dostrzegł okazję, by wzmocnić swoją władzę, odwracając uwagę ludności od prawdziwych przyczyn kryzysu. Zamiast przyznać się do błędów w zarządzaniu państwem, wybrał strategię kozła ofiarnego – obwinił zwierzęta, ograniczył ich prawa i skłócił mieszkańców między sobą. Susza w Oz była więc nie tylko katastrofą naturalną, lecz także punktem zapalnym, który umożliwił wprowadzenie systemowej niesprawiedliwości i rozpętanie propagandy.

"WICKED: NA DOBRE" - zwiastun finałowy

Należy przede wszystkim podkreślić, że w krainie Oz Zwierzęta nie były jedynie tłem dla ludzkich bohaterów – posiadały pełne prawa obywatelskie, mogły swobodnie mówić, uczestniczyć w życiu społecznym, prowadzić własne interesy i podejmować decyzje polityczne. Były integralną częścią społeczeństwa, a ich dobrostan miał znaczenie równe z losami ludzi.

To właśnie dlatego Czarodziej zobaczył w nich wielkie zagrożenie. Profesorowie, uczeni i wielcy myśliciele byli często przedstawicielami Zwierząt. Nie chodziło tylko o represję – to była systemowa próba wykluczenia i zdyskredytowania całej grupy obywateli, pokazująca, jak łatwo władza może manipulować społeczeństwem, gdy podstawowe prawa nie są respektowane przez rządzących.

Finałowa transformacja bohaterów

Elphaba w "Na dobre" przejdzie pełną transformację. Już nie będzie tylko symbolem oporu – stanie się liderką zdolną do podejmowania trudnych decyzji i mobilizacji społecznej. Jej odwaga, empatia i niezłomność staną na pierwszym planie, by przywrócić harmonię w Oz.

Glinda z kolei odkrywa, że prawdziwe przywództwo wymaga więcej niż uroku i społecznej aprobaty. Jej przemiana pokazuje, że nawet osoby z przywilejami muszą aktywnie uczestniczyć w walce o sprawiedliwość, zamiast jedynie korzystać z komfortu swojego statusu. Ostateczne wybory Glindy i Elphaby nie tylko definiują ich przyjaźń, lecz także kształtują przyszłość całego Oz.

Jeff Goldblum i Cyntha Erivo w filmie "Wicked: Na dobre"
Jeff Goldblum i Cyntha Erivo w filmie "Wicked: Na dobre" © Materiały prasowe | Universal Pictures

To nie tylko walka Czarownic. To walka o wolność

Zrozumienie polityki Oz jest kluczowe dla pełnego uchwycenia fabuły "Wicked" i całej krainy Oz, ponieważ większość konfliktów i decyzji bohaterów wynika nie tylko z magicznych przygód, lecz z mechanizmów władzy i napięć społecznych. Kraina Oz, mimo bajkowego charakteru, funkcjonuje jak mikrospołeczeństwo polityczne. To właśnie ta struktura polityczna determinuje losy Elphaby, która sprzeciwia się niesprawiedliwości, i Glindy, która początkowo współpracuje z systemem, wykorzystując swój status uprzywilejowanej jednostki.

Znajomość ustroju Oz pozwala zrozumieć, dlaczego decyzje bohaterów, choć wydają się osobiste lub emocjonalne, mają znacznie głębsze konsekwencje społeczne i moralne. Bez świadomości tego kontekstu odbiorca może nie dostrzegać, że konflikt między Elphabą a Czarodziejem nie jest jedynie sporem czarownic, lecz symboliczną walką o prawa marginalizowanych i mechanizmy władzy w systemie autorytarnym.

"Wicked: Na dobre"
"Wicked: Na dobre" © Materiały prasowe | Universal Pictures

Spektakularne zakończenie musicalu

Od lat "Wicked" to nie tylko polityczne rozliczenie Oz, ale również wizualna i muzyczna uczta. Łączy emocjonalną głębię, widowiskowe efekty specjalne i dramatyczne konfrontacje bohaterów, zapewniając widzom spektakularne historie osobiste, jak i społeczno-polityczne. Musical udowadnia, że prawdziwa siła tkwi w odwadze, wierności wartościom i gotowości do przeciwstawienia się władzy, która zawiodła społeczeństwo. I robi to od ponad 20 lat.

Ostatecznie jest przecież uniwersalną opowieścią o odwadze jednostki, sile przyjaźni i konsekwencjach politycznych decyzji. To spektakularny musical, który pozostaje aktualny niezależnie od epoki i kraju, w którym żyjemy – i który warto obejrzeć przed każdą ważną decyzją społeczną czy polityczną.

"Wicked: Na dobre" od 21 listopada w kinach.

Bartosz Sąder, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Muzyka, która boli. Manifest zdrady, miłości i wolności Lily Allen
Muzyka, która boli. Manifest zdrady, miłości i wolności Lily Allen
Wielka wystawa w Lublinie. Po raz pierwszy te dzieła trafią do polskiego muzeum
Wielka wystawa w Lublinie. Po raz pierwszy te dzieła trafią do polskiego muzeum
Tamara Łempicka - Ponad granicami. Niezwykły zbiór dzieł w Lublinie
Tamara Łempicka - Ponad granicami. Niezwykły zbiór dzieł w Lublinie
Lô Borges nie żyje. Legenda brazylisjkiej sceny miał 73 lata
Lô Borges nie żyje. Legenda brazylisjkiej sceny miał 73 lata
Szczere wyznanie Florence Welch. Gwiazda wstydzi się swojego sukcesu
Szczere wyznanie Florence Welch. Gwiazda wstydzi się swojego sukcesu
Cztery dekady wdzięczności, czyli koncert Simply Red w Krakowie [RELACJA, ZDJĘCIA]
Cztery dekady wdzięczności, czyli koncert Simply Red w Krakowie [RELACJA, ZDJĘCIA]
"No tak, w końcu go dopadło". Ostatnie dni życia legendy rocka
"No tak, w końcu go dopadło". Ostatnie dni życia legendy rocka
Spotkaj się z kulturą tej jesieni. Najważniejsze wydarzenia listopada 2025
Spotkaj się z kulturą tej jesieni. Najważniejsze wydarzenia listopada 2025
Powrót po 16 latach? Lady Gaga może wystąpić na PGE Narodowym
Powrót po 16 latach? Lady Gaga może wystąpić na PGE Narodowym
Swinton i Saillard składają hołd Pasoliniemu. Kostiumy z jego filmów zyskują drugie życie
Swinton i Saillard składają hołd Pasoliniemu. Kostiumy z jego filmów zyskują drugie życie
Fala komentarzy po koncercie. "Po raz drugi smutni i oszukani"
Fala komentarzy po koncercie. "Po raz drugi smutni i oszukani"
"Tak, to koniec". Legenda polskiej muzyki tak żegna się z widzami
"Tak, to koniec". Legenda polskiej muzyki tak żegna się z widzami