Ogromna oglądalność Konkursu Chopinowskiego w TVP Kultura. A widzów jest coraz więcej
Trwający XIX Konkurs Chopinowski bije rekordy oglądalności. Transmisje w TVP Kultura śledzi nawet ponad 100 tys. widzów dziennie, a wydarzenie przyciąga również miliony internautów. Muzyka klasyczna znów udowadnia swoją siłę medialną.
Trwający właśnie XIX Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina nie tylko elektryzuje środowisko muzyczne, ale również gromadzi imponującą publiczność przed telewizorami i komputerami. Z danych wynika, że transmisje z tegorocznej edycji cieszą się jedną z najwyższych oglądalności w historii wydarzenia.
Według informacji opublikowanych przez portal Wirtualnemedia.pl, koncert inauguracyjny konkursu, który odbył się 2 października, przyciągnął przed ekrany średnio 111 tys. widzów w TVP Kultura. Udział w rynku w paśmie emisji wyniósł 0,93 proc. w grupie ogólnej.
Równie dużym zainteresowaniem cieszą się codzienne transmisje przesłuchań konkursowych. Podczas I etapu sesje poranne oglądało średnio 68 tys. osób, a wieczorne – 95 tys. Drugi etap zgromadził jeszcze większą widownię: 81 tys. widzów w sesjach porannych i aż 111 tys. w sesjach wieczornych, co dało stacji 1 proc. udziału w rynku.
Sara Dragan jest światowej klasy skrzypaczką. "Rodzice nie chcieli, bym szła w tę stronę"
Średnia dzienna oglądalność wszystkich etapów w TVP Kultura sięga obecnie 88 tys. widzów, a najlepiej oglądane transmisje potrafią utrzymać widownię na poziomie ponad 118 tys. osób, mimo że często trwają ponad pięć godzin. To wyraźny wzrost względem poprzednich edycji.
Konkurs Chopinowski ma również silną obecność online. Transmisje na YouTube (kanał Chopin Institute) oraz stronie chopin2025.pl przyciągają międzynarodową publiczność, która komentuje i ocenia występy na bieżąco. W poprzednich edycjach liczba odsłon sięgała nawet 9,3 mln (2015), a prognozy dla roku 2025 zapowiadają kolejne rekordy.
Wysoka oglądalność Konkursu Chopinowskiego pokazuje, że muzyka klasyczna, wbrew obiegowym opiniom, wciąż ma silną pozycję w przestrzeni medialnej – i to zarówno wśród starszych melomanów, jak i młodszych słuchaczy. To wydarzenie nie tylko promuje najwybitniejszych młodych pianistów, ale również przyciąga masową uwagę do kultury wysokiej.