Trzy obrazy Brazylii w kwantowym wieloświecie

Obraz
Źródło zdjęć: © "__wlasne

„Brazylia nie jest jak inne kraje” – to zdanie powraca niczym refren na kartach powieści Iana McDonalda. Powraca uporczywie, a autor nie szczędzi wysiłków, żeby dowieść jego prawdziwości. Czyni to z równym zaangażowaniem na każdym z trzech planów czasowych, na których rozgrywa się akcja: w przeszłości (1732 r.), teraźniejszości (2006 r.) i przyszłości (2032 r.). Na każdym z tych planów kreśli obraz niezwykłego kraju o wielkości kontynentu (większego od Australii i raptem o 20 procent mniejszego od Europy). We wszystkich odsłonach pisarskiej wizji Brazylia jawi się jako kraj ogromnych kontrastów, w którym niewyobrażalne bogactwo sąsiaduje z przerażającą nędzą, nowoczesność z prymitywizmem i zacofaniem, blichtr i materializm z całym spektrum przejawów duchowości.

„Brasyl” to kolejna książka brytyjskiego autora, w której najbliższą przyszłość ukazuje on po pierwsze w sposób niezwykle wiarygodny, a po wtóre – z perspektywy kultury, która z europejskiego punktu widzenia jest w dużym stopniu egzotyczna. Najbardziej spektakularnym osiągnięciem w tym względzie była powieść „Rzeka Bogów” i zbiór powiązanych z nią opowiadań „Dni Cyberabadu”, które opisywały Indie niedalekiej przyszłości. Akcja kolejnej powieści, noszącej tytuł „Dom derwiszy”, rozgrywała się natomiast w futurystycznej Turcji. Choć egzotycznym kolorytem ustępowała światu wykreowanemu we wspomnianych wyżej utworach, to stopniem komplikacji intrygi osiągnęła poziom iście mistrzowski.

Występujące w wymienionych książkach najważniejsze zalety prozy McDonalda są obecne również w „Brasyl”. Oprócz nieodzownego elementu egzotyki, autor prezentuje również szczegółowo uprawdopodobnioną antycypację obrazu obcej kultury w bliskiej przyszłości – z jej obyczajowością, stosunkami społecznymi, politycznymi i gospodarczymi, wierzeniami religijnymi, osiągnięciami technologicznymi. Na tle tego obrazu rozwija kilka początkowo niezależnych wątków, które z czasem zbliżają się do siebie i splatają, by w efekcie złożyć się na efektowną, kunsztowną całość z przemyślaną intrygą i zaskakującym finałem. Metoda pisarska McDonalda polega na stopniowo układaniu z drobnych odłamków rzeczywistości skomplikowanej mozaiki, której misterność i piękno objawia się na końcowych stronicach. „Brasyl” tym różni się od innych, wyżej wspomnianych powieści, że jej wątki rozgrywają się nie tylko w różnych miejscach, ale w różnym czasie.

Rok 2006, Rio de Janeiro. Marcelina Hoffman to wschodząca gwiazda na firmamencie telewizji Canal Quarto. Wymyślane i produkowane przez nią programy reality show biją rekordy oglądalności, wywołując wśród uczestników i widzów ekstremalne emocje i często skutkując skandalem. O ich treści i poziomie wiele mówią już same tytuły: „Syfiarze”, „Kicz i ciota”, „Polowanie na UFO”. Marcelina wciąż próbuje przebić swoimi pomysłami rywali z kanału i zabłysnąć przed zmanierowanymi decydentami. Dobry smak i przyzwoitość są dla niej pustymi słowami, a nieczyste zagrania stosuje nawet podczas treningów capoiery. Zainspirowana przez swoją sprzątaczkę, proponuje wyprodukowanie programu, w którym odbędzie się sąd widzów nad najbardziej tragiczną postacią brazylijskiego futbolu – bramkarzem Barbosą. To właśnie on podczas finałowego meczu Mundialu w 1950 r. nie obronił gola, który dał zwycięstwo Urugwajowi. Kiedy dziennikarka rozpoczyna poszukiwania wiekowego piłkarza, wokół niej dochodzi do serii niewytłumaczalnych zdarzeń.

Rok 2032, Sao Paulo. Choć Edson pochodzi z faweli, ma ambicje znacznie większe niż rówieśnicy, z którymi się wychowywał i stawiał pierwsze kroki na gangsterskiej ścieżce. Chłopak chce zrobić karierę w show biznesie i aby tego dokonać wyszukuje młode, obiecujące talenty i staje się ich impresariem. Planuje też otwarcie sieci barów i mnóstwo innych perspektywicznych biznesów. Niestety tak przyszłościowo nie potrafi myśleć jego brat Gerson, który nie stroni od drobnych przestępstw. A w świecie inwigilowanym przez Anioły Ciągłego Monitoringu każde z nich może się skończyć brzemienną w konsekwencje wpadką. Tym bardziej, jeśli się kradnie torebkę zabezpieczoną chipem NP, z którego unieszkodliwieniem może sobie poradzić tylko komputer kwantowy. Korzystając z usług jajogłowych dysponujących tego typu nielegalnym sprzętem, Edson poznaje Fię. Obiecujący rozwój relacji pomiędzy nimi zostaje przerwany w tragiczny sposób. Ku swemu niezmiernemu zdziwieniu jakiś czas potem chłopak spotyka dziewczynę bliźniaczo podobną do
Fii.

Rok 1732, Salvador. Ojciec Luis Quinn pochodzi z Ulsteru, a swą irlandzką ojczyznę opuścił, uchodząc przed prześladowaniami religijnymi. Wysłany do Brazylii, na polecenie tutejszego prowincjała zakonu jezuitów wyrusza w górę Amazonki i Rio Negro, aby odnaleźć i przywołać do posłuszeństwa brata Diega Gonçalvesa, który w swej działalności misyjnej pośród Indian w głębokim interiorze oddalił się od katolickiej doktryny. W drodze ojcu Quinnowi towarzyszy francuski geograf i naturalista Robert Falcon. Podróżując w głąb Brazylii, jezuita poznaje brutalne realia kraju opartego na niewolnictwie i wyzysku. Jego wiara zostaje wystawiona na próbę, a rywalizacja o rząd dusz z bratem Diegiem owocuje zetknięciem się z substancją, której zażycie daje możliwość wejrzenia w równoległe światy. To dar, który w niepowołanych rękach może stać się straszliwą bronią.

McDonald znakomicie połączył przygodowo-sensacyjną akcję rozgrywaną na trzech płaszczyznach czasowych ze współczesnymi teoriami naukowymi dotyczącymi kwantowego multiwszechświata. Zgodnie z tą interpretacją mechaniki kwantowej, wszystko, co tylko może się zdarzyć, zdarza się, tyle że w którymś z innych, równoległych wszechświatów. Nowe wszechświaty powstają w każdym momencie, w którym pojawia się wybór pomiędzy różnymi alternatywami, a tworzy się ich tyle, ile jest owych alternatyw. Teoretycznie mamy więc do czynienia z dążącą do nieskończoności liczbą wszechświatów i wciąż powstaje multum nowych. Pisarz skorzystał także z założenia, że możliwe jest przenoszenie elementów jednego wszechświata (np. ludzi) do innego, a umożliwiać to mają odpowiednie zastosowania komputerów kwantowych lub... ludzkiego umysłu (bo obie te struktury działają na podobnych zasadach).

Konsekwencje zastosowania tych teorii w praktyce pozwoliły autorowi na znaczne rozszerzenie ram fabuły i dodatkowe skomplikowanie intrygi, wykorzystanie paradoksów czasoprzestrzennych oraz wskazywanie ciekawych paraleli pomiędzy tradycyjną metafizyką a najnowszymi osiągnięciami nauki. Podobnie jak w przypadku opublikowanych wcześniej książek, także w „Brasyl” McDonald umiejętnie połączył elementy zaczerpnięte z odległych od siebie dziedzin wiedzy, wykazując się erudycją, pomysłowością i doskonałym warsztatem pisarskim. Ponownie też udało mu się wykreować kilkoro pełnowymiarowych bohaterów, a ich osobiste historie nasycić bogactwem autentycznych emocji. Dzięki temu postacie zyskały niezwykłą wiarygodność psychologiczną, a książka – pomimo tego, że nie stroni od intelektualnych wyzwań – stała się wciągająca i przyjazna w odbiorze. W sumie dla tego twórcy to standard, ale chciałoby się, żeby podobne stosowali również inni pisarze science fiction.

Wybrane dla Ciebie

Michał Sikorski dołączył do akcji "Ostatni dzwonek". Mówi, czego żałuje do dziś
Michał Sikorski dołączył do akcji "Ostatni dzwonek". Mówi, czego żałuje do dziś
Zmiany w T.Love. Hirek Wrona: to może być dla nich artystycznie ożywcze
Zmiany w T.Love. Hirek Wrona: to może być dla nich artystycznie ożywcze
Intymna opowieść o życiu. Mariusz Walter opowiada, jak poznał przyszłą żonę
Intymna opowieść o życiu. Mariusz Walter opowiada, jak poznał przyszłą żonę
Halestorm w Polsce już 30 października w COS Torwar
Halestorm w Polsce już 30 października w COS Torwar
Nie żyje Barbara Szczepuła. Kronikarka i reportażystka miała 79 lat
Nie żyje Barbara Szczepuła. Kronikarka i reportażystka miała 79 lat
T.Love rozstaje się z Janem Benedekiem. Muniek Staszczyk: To trudne małżeństwo, które się rozpadło. Znów
T.Love rozstaje się z Janem Benedekiem. Muniek Staszczyk: To trudne małżeństwo, które się rozpadło. Znów
Austria zrezygnuje z Eurowizji? Stawia konkretny warunek
Austria zrezygnuje z Eurowizji? Stawia konkretny warunek
Znamy laureata Literackiej Nagrody Nobla
Znamy laureata Literackiej Nagrody Nobla
Konkurs Chopinowski łączy miliony Polaków.  "Wchodzi we wszystkie strefy życia kulturalnego"
Konkurs Chopinowski łączy miliony Polaków. "Wchodzi we wszystkie strefy życia kulturalnego"
Koreański pianista świetnie mówi po polsku. "Kocham Chopina i Polskę"
Koreański pianista świetnie mówi po polsku. "Kocham Chopina i Polskę"
Czterech Polaków w II etapie Konkursu Chopinowskiego. Jury wybrało 40 pianistów
Czterech Polaków w II etapie Konkursu Chopinowskiego. Jury wybrało 40 pianistów
Ikona, która nigdy nie chciała być gwiazdą. Dlaczego Dido tak nagle zniknęła
Ikona, która nigdy nie chciała być gwiazdą. Dlaczego Dido tak nagle zniknęła