Rodzinne więzy poddane próbie – o tym, co się dzieje, gdy sprawy z przeszłości wracają z podwójną siłą

Na platformie HBO Max zadebiutował nowy polski serial "Scheda", który już od pierwszych minut wciąga widza w mroczny świat rodzinnych tajemnic, finansowych intryg i skrywanych urazów. Po dwóch pierwszych odcinkach wiemy już, że testament może być bronią, a więzi krwi – najmocniejszymi z krępujących nas więzów i prawdziwym przekleństwem.

fot. TVN Warner Bros. Discovery / Piotr Żagiellfot. TVN Warner Bros. Discovery / Piotr Żagiell
Źródło zdjęć: © materiały partnera

Cień patriarchy przebijający granice grobu

Punktem zapalnym całej historii jest śmierć Jana "Johnny'ego" Mroza (Jacek Koman) – lokalnego bohatera, emerytowanego żołnierza Marynarki Wojennej i niekwestionowanego patriarchy, który przez lata trzymał Hel i własną rodzinę w żelaznym uścisku. Jego testament, zamiast przynieść spokój, okazuje się być ostatnim, mistrzowskim aktem manipulacji. Pozostawiony przez niego spadek nie jest błogosławieństwem, a zdaje się być precyzyjnie skonstruowaną bombą zegarową, która potęguje życiowe trudności jego dzieci i obnaża prawdę o ich wzajemnych relacjach. Cień Johnny'ego, człowieka z przeszłością potężniejszą niż sztorm, unosi się nad każdym kadrem, zmuszając jego potomstwo do konfrontacji z niełatwym i nieoczywistym dziedzictwem.

fot. TVN Warner Bros. Discovery / Piotr Żagiell
fot. TVN Warner Bros. Discovery / Piotr Żagiell © materiały partnera | PIOTR ZAGIELL

Troje dzieci w klatce oczekiwań

W centrum tej rodzinnej wojny stoi trójka rodzeństwa, z których każde na swój sposób zostało ukształtowane przez apodyktycznego ojca.

Paweł (Grzegorz Damięcki) to najstarszy syn, który całe życie próbował sprostać jego oczekiwaniom, lecz nigdy nie zdołał im dorównać. Jego karierę piłkarską zniszczyła afera dopingowa, a obecna kandydatura na burmistrza i skrywany romans z młodszą kobietą są desperacką próbą przejęcia kontroli nad własnym życiem. Jego obsesja na punkcie rzekomego fałszerstwa testamentu to krzyk człowieka, który po raz kolejny czuje się oszukany przez ojca. Jego siostra, Hanka (Magdalena Popławska), wybrała inną drogę – przez lata wiernie trwała przy ojcu i jego zasadach, prowadząc firmę rybacką. Jej lojalność nie została jednak nagrodzona. Zostawiona z upadającym biznesem i rozpadającym się małżeństwem, musi zmierzyć się z faktem, że poświęcenie nie gwarantuje nagrody. Najmłodszy z rodzeństwa, Maciej (Bartosz Gelner), to klasyczny "syn marnotrawny", który jako jedyny odciął się od toksycznych układów i uciekł do Warszawy. Przeszłość jednak upomina się o niego w najgorszym momencie. Wciągnięty z powrotem w rodzinną orbitę przez wielomilionowe długi udowadnia, że od pewnych schematów nie da się uwolnić.

[1/3] Źródło zdjęć: materiały partnera |

Od dramatu rodzinnego do mrocznego thrillera

Pierwsze dwa odcinki błyskawicznie przechodzą od dramatu obyczajowego do trzymającego w napięciu thrillera. Szokujący testament, który cały majątek przekazuje nieletniej wnuczce Mai pod zarządem jej zadłużonego ojca - Maćka, staje się katalizatorem otwartego konfliktu. Jednak prawdziwy wstrząs przychodzi wraz z makabrycznym odkryciem na dnie Bałtyku – bezgłowego ciała, które później zostaje zidentyfikowane jako Maciej.

Od tego momentu walka o pieniądze zmienia się w walkę o prawdę i, być może, o życie. Na scenę wkracza dociekliwy pracownik firmy ubezpieczeniowej, który nie wierzy w przypadkową śmierć i zaczyna badać sprawę wartej miliony polisy na życie Maćka. Od tego momentu nieufność między bohaterami sięga zenitu. Do tego wszystkiego dochodzi sztorm, znikająca łódź i znaleziony przypadkowo worek o tyleż zaskakującej, co przerażającej zawartości zaczynają składać się w mroczną układankę, w której każdy ma coś do ukrycia. "Scheda" zręcznie pokazuje, jak łatwo długi finansowe przeplatają się z długami wdzięczności, a rodzinna trauma zaczyna jawić się jako doskonały motyw zbrodni.

Co jeszcze skrywa Bałtyk?

Po tak mocnym otwarciu apetyt na więcej jest ogromny. Co może przynieść trzeci odcinek? Przede wszystkim dalszy rozwój śledztwa w sprawie śmierci Maćka. Czy pracownik firmy ubezpieczeniowej odkryje, czy był to zwykły wypadek? Napięta sytuacja finansowa Hanki z pewnością zmusi ją do podjęcia radykalnych kroków. Czy uda jej się uratować rodzinny biznes? Paweł nie spocznie, dopóki nie podważy autentyczności testamentu, co może doprowadzić do kolejnych rodzinnych spięć. A co z Olą – partnerką Macieja? Czy jej próba zdobycia pieniędzy z polisy się powiedzie i jaką rolę w całej tej układance odegrają tajemniczy mężczyźni, pojawiający się na Helu w obu śledzonych przez nas liniach czasowych?

Serial Anny Kazejak to gęsty dramat psychologiczny, który pod płaszczem kryminalnej intrygi bada, w jaki sposób toksyczne relacje rodzinne zatruwają kolejne pokolenia, a przeszłość, niczym morze, zawsze wyrzuca na brzeg swoje mroczne tajemnice. Wielkie jak finwale, których też w serialu nie zabraknie. Sprawdźcie sami, czym zaskoczy nas trzeci odcinek, który zadebiutuje na platformie HBO Max już w najbliższy piątek- 5 września.

Scheda | zwiastun

Płatna współpraca z HBO Max
Wybrane dla Ciebie
Koncert w Lublinie z okazji Dnia Niepodległości. Wielkie gwiazdy na scenie
Koncert w Lublinie z okazji Dnia Niepodległości. Wielkie gwiazdy na scenie
Ostatni wers Pono. Pożegnanie człowieka, który wychował pokolenia
Ostatni wers Pono. Pożegnanie człowieka, który wychował pokolenia
Twenty One Pilots dołączają do line-upu Bittersweet Festival
Twenty One Pilots dołączają do line-upu Bittersweet Festival
Na pohybel hejterom, czyli urodzinowy koncert Kayah w Stodole [RELACJA]
Na pohybel hejterom, czyli urodzinowy koncert Kayah w Stodole [RELACJA]
Muzyka, która boli. Manifest zdrady, miłości i wolności Lily Allen
Muzyka, która boli. Manifest zdrady, miłości i wolności Lily Allen
Wielka wystawa w Lublinie. Po raz pierwszy te dzieła trafią do polskiego muzeum
Wielka wystawa w Lublinie. Po raz pierwszy te dzieła trafią do polskiego muzeum
Tamara Łempicka - Ponad granicami. Niezwykły zbiór dzieł w Lublinie
Tamara Łempicka - Ponad granicami. Niezwykły zbiór dzieł w Lublinie
Lô Borges nie żyje. Legenda brazylisjkiej sceny miał 73 lata
Lô Borges nie żyje. Legenda brazylisjkiej sceny miał 73 lata
Szczere wyznanie Florence Welch. Gwiazda wstydzi się swojego sukcesu
Szczere wyznanie Florence Welch. Gwiazda wstydzi się swojego sukcesu
Cztery dekady wdzięczności, czyli koncert Simply Red w Krakowie [RELACJA, ZDJĘCIA]
Cztery dekady wdzięczności, czyli koncert Simply Red w Krakowie [RELACJA, ZDJĘCIA]
Zielona czarownica przeciwko systemowi. Rozliczenie polityków w krainie Oz
Zielona czarownica przeciwko systemowi. Rozliczenie polityków w krainie Oz
"No tak, w końcu go dopadło". Ostatnie dni życia legendy rocka
"No tak, w końcu go dopadło". Ostatnie dni życia legendy rocka
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Kultura